فارس: اگر بخواهیم مقوله ارایه اینترنت پرسرعت، قیمت استفاده از آن، میزان دسترسی مردم به خطوط پرسرعت اینترنتی و سطح خدمات آموزشی الکترونیکی را بین کشورهای جهان مورد مقایسه قرار دهیم، سوئد سریع‌ترین خدمات اینترنتی جهان را با ارزان‌ترین قیمت به دست مردم خود می‌رساند.

از کشورهایی که همواره نام آن به عنوان پیش‌رو در صنعت فناوری مطرح بوده و ساکنان آن بیشترین دسترسی را به انواع خدمات فناوری داشته‌اند، سوئد است…

 

کشور سوئد که در منطقه اروپای شمالی و در شبه جزیره اسکاندیناوی واقع شده است، ۴۵۰ هزار کیلومتر وسعت و ۲/۹ میلیون نفر جمعیت دارد و با داشتن محدودیت‌های فراوان از جمله زمستان‌های سرد و طولانی،‌ نداشتن معادن و منابع طبیعی جزء کشورهای توسعه یافته محسوب می‌شود و سطح زندگی و رفاه در آن از تمامی کشورهای دنیا بیشتر است.
چندی پیش در یک بررسی بین‌المللی مشخص شد که سوئد بین دیگر کشورهای جهان از نظر میزان آمادگی الکترونیک دومین رتبه را دارد. آمادگی الکترونیک(e-Readiness) به مقوله‌ای اطلاق می‌شود که در آن میزان دسترسی کاربران به زیرساخت‌های فناوری، عرضه خدمات فناوری برای مراکز تجاری، خدمات فناوری مختص مراکز اجتماعی و فرهنگی، عرضه فناوری برای مراکز حقوقی،‌ سیاست‌گذاری‌های دولتی برای توسعه فناوری و چشم‌اندازهای موجود، و میزان سازگاری کاربران خانگی و تجاری با فناوری‌های ارایه شده به عنوان یک مجموعه جامع مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مشخص شود که هر یک از کشورهای جهان از چه میزان آمادگی الکترونیک برخوردار هستند و هر یک از فناوری‌های پایه و اساسی را چگونه و با چه کیفیتی به دست کاربران می‌رسانند.
در این بررسی، کشور دانمارک عنوان نخست را به خود اختصاص داده بود، کشور سوئد دوم شد و بر خلاف باور عمومی کشور آمریکا رتبه پنجم را به‌دست آورد. با این وجود کارشناسان اعلام کرده‌اند که اگر قرار باشد فقط مقوله ارایه اینترنت پرسرعت، قیمت استفاده از آن، میزان دسترسی مردم به خطوط پرسرعت اینترنتی و سطح خدمات آموزشی الکترونیکی را بین کشورهای جهان مورد مقایسه قرار دهیم، سوئد سریع‌ترین خدمات اینترنتی جهان را با ارزان‌ترین قیمت به دست مردم خود می‌رساند.
نتایج حاصل از آخرین بررسی صورت گرفته نشان می‌دهد که میانگین سرعت دسترسی مردم آمریکا در ماه ژانویه از سال جاری میلادی به اینترنت ۱۵/۰ درصد رشد کرده است و در مجموع ۴۳ درصد ساکنان این کشور به خطوط پهن‌باند اینترنتی دسترسی دارند و در مقابل ۵۷ درصد خانوارهای این کشور از طریق سیستم Dial-Up مبتنی بر خطوط تلفن‌ با سرعت ۵۶ کیلوبیت در ثانیه یا کمتر به شبکه جهانی اینترنت متصل می‌شوند.
اما در کشور سوئد که همچنان نام ارایه دهنده پرسرعت‌ترین خدمات اینترنتی در جهان را در اختیار دارد، وضعیت به گونه دیگری دنبال می‌شود. نرخ نفوذ اینترنت بین مردم سوئد ۹/۷۶ درصد است و بر این اساس ساکنان این کشور بیشترین دسترسی به اینترنت را در سراسر جهان دارا هستند. این بررسی توسط محققان دو مرکز تحقیقاتی Nielsen//NetRatings و Internetworldstats انجام شده است و طبق آن گفته می‌شود که مردم سوئد هم‌اکنون می‌تواند با سرعت ۱۰۰ مگابیت در ثانیه به خطوط پهن‌باند اینترنتی دسترسی داشته باشند.
این طور که رسانه‌های خبری اعلام کردند، چندی پیش یک پیرزن سوئدی موفق شده است سرعت اتصال به اینترنت را در دنیا بشکند. به گفته دولت سوئد، این پیرزن ۷۵ ساله ساکن شهر کارل‌استاد که مدت کوتاهی است رایانه خریداری کرده و به اینترنت متصل شده، سریع‌ترین سرعت دسترسی به اینترنت را در دنیا دارد.
وی هم‌اکنون می‌تواند از طریق فیبر نوری با سرعت ۴۰ گیگابیت در ثانیه به اینترنت متصل شود. این پیرزن می‌تواند در کمتر از ۲ ثانیه یک فیلم کامل را بارگذاری کند که هزاران بار سریع‌تر از سرعت کاربران عادی اینترنت است. وی این سرعت دسترسی را مدیون پسر خود است. پسر این پیرزن که پیتر نام دارد، با همکاری یکی از دوستان خود که در شبکه مخابراتی شهر کارل‌استاد کار می‌کند، یک تکنیک مدولاسیون ابداع کرده است که به کمک آن می‌شود بدون هیچ دستگاه گیرنده واسطه‌ای ، اطلاعات را بین دو روتور با فاصله ۱۲۴۰ مایل از هم انتقال داد.
“پیتر لوثبرگ ” که یک متخصص شبکه است، در این مورد می‌گوید: ما می‌خواستیم نشان دهیم که هیچ محدودیتی در سرعت اینترنت وجود ندارد. جالب است بدانید که این پیرزن پیش از این رایانه‌ای نداشت و در حال حاضر فقط برای خواندن روزنامه‌ها به اینترنت متصل می‌شود.
البته رکوردشکنی اینترنتی سوئدی‌ها به ماجرای این پیرزن ختم نمی‌شود. چندی پیش شرکت مخابراتی اسپرینت با همکاری “مرکز تحقیقات ملی و شبکه آموزشی سوئد “(SUNET) یک رکورد بین‌المللی را به ثبت برساند. این دو سازمان موفق شدند ۸۴۰ گیگابایت اطلاعات را ظرف ۲۷ دقیقه از طریق خطوط اینترنتی به فاصله ۱۶ هزار و ۳۴۶ کیلومتری ارسال کنند و بر این اساس سرعت استفاده از اینترنت را به ۲۳/۴ گیگابیت در ثانیه برسانند.
این رقم معادل ۶۹ هزار و ۷۳ ترابیت متر در ثانیه است و به عبارت دیگر، در هر ثانیه ۶۹ هزار و ۷۳ تریلیون بیت اطلاعات در یک متر ارسال شده است. در طول این آزمایش ۸۴۰ گیگابایت اطلاعات از طریق سرور ۲ گیگاهرتزی Xeon که در شهر سن‌جوز در ایالت کالیفرنیای آمریکا واقع شده بود، از طریق خطوط اینترنتی SprintLink به یک سرور در شمال سوئد ارسال شد.
در این سفر ۱۶ هزار کیلومتری مجموعا ۴۰ روتر درگیر بودند. پیش از این رکورد جهانی انتقال اطلاعات از طریق خطوط اینترنتی به شرکت‌های CalTech و CERN اختصاص داشت و آن‌ها در آزمایش خود موفق شدند ۶۸ هزار و ۴۳۱ ترابیت متر اطلاعات را در یک ثانیه انتقال دهند. این رکورد که در فوریه سال جاری به ثبت رسیده بود، سرعت اینترنت را در بیشترین حالت ممکن به ۲۵/۶ گیگابیت در ثانیه رسانده بود. در این آزمایش اطلاعات مسافت ۱۱ هزار کیلومتری را پیمودند.
یک شرکت سوئدی نیز هم‌اکنون برای آنکه بتواند اینترنت پرسرعت را با هزینه اندک به دست مردم برساند، دست به ابتکار جالبی زده است که بر اساس آن اطلاعات از طریق خطوط برق به دست مردم می‌رسد. این شرکت Sydkraft نام دارد و در روش جدید خود موفق شده است از طریق کابل‌های برق اینترنت پرسرعت را با هزینه کمتر به دست عموم کاربران برساند.
این شرکت برای این اقدام از فناوری ویژه‌ای موسوم به Digital PowerLine استفاده می کند که به کاربران امکان می‌دهد بدون استفاده از خطوط تلفن به صورت دایم از مزایای اینترنت پرسرعت بهره ببرند. با موفقیت این طرح کشور ایتالیا نیز هم‌اکنون سرویس مشابهی را به ساکنان شهر رم ارایه می‌دهد.
اگر هزینه اشتراک ماهانه را معیار در نظر بگیریم، در کشور سوئد برای دسترسی به خطوط پهن‌باند اینترنتی باید ماهانه ۴۷/۱۰ دلار پرداخت کرد که این رقم در آمریکا حداقل ۹۳/۱۵ دلار اعلام شده است. در این میان اگر شاخص دقیق‌تر یعنی شاخص مگابیت در ماه را معیار بررسی مقایسه سرعت و قیمت اینترنت قرار دهیم، به نتایج جالب‌تری می‌رسیم.
در کشور ژاپن کاربران برای هر “مگابیت در ماه ” مبلغ ۲۲ سنت می‌پردازند، در حالی که در آمریکا باید ۱۸/۳‌ دلار برای هر مگابیت در ماه پرداخت کرد. به این ترتیب، با این معیار دقیق‌تر متوجه می‌شویم که هزینه اتصال در آمریکا در واقع ۱۵ بار گران‌تر از ژاپن است و در مقابل آن مردم سوئد با قیمت بسیار ارزان از خدمات اینترنت پرسرعت بهره می‌برند.