یکی از مشکلات بهداشتی که بسیاری از روزه داران را در ماه مبارک رمضان اذیت می کند، بوی بد دهان است که گاه باعث ناراحتی فرد روزه دار و اطرافیانش می شود.بوی بد دهان در ماه رمضان علل مختلفی دارد که با شناسایی این علل و اتخاذ تدابیر بهداشتی ساده می توان تا حد زیادی از آن پیشگیری کرد.


دکتر محمد فراهانی، دندانپزشک در گفتگو با «جام جم» می گوید: التهاب لثه، استفاده از غذاهای گوگرد دار مانند سیر و پیاز، باقی ماندن غذا بین پرکردگی دندان یا بافت، از بین رفتن و شکسته شدن دندان، جمع شدن یا باقیماندن غذا در قسمت عقب زبان و بی توجهی به پاکیزگی و شستشوی درست آن و مصرف دخانیات از مهم ترین عوامل بوی بد دهان در همه طول سال و بخصوص در ماه مبارک رمضان است. همچنین مشکلات تنفسی، گوارشی و در برخی از موارد جراحی های داخل دهان از دیگر عوامل ایجاد بوی بد دهان به شمار می روند.

دکتر فراهانی می افزاید: بویی که در دهان روزه داران ایجاد می شود یا ناشی از عوامل غیرقابل پیشگیری شامل خالی بودن معده و خشکی دهان است یا می تواند ناشی از عواملی همچون ماندن غذا در لابه لای دندان ها و تخمیر آن طی روز و عدم امکان زدن مسواک در حین روزه داری و تخمیر مواد غذایی باشد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اعتقاد دارد به علت کاهش جریان بزاق دهان که هنگام روزه داری پیش می آید، تخمیر مواد غذایی نسبت به افراد عادی شدیدتر اتفاق می افتد، چراکه در اثر خوردن غذا بخشی از میکروب های دهان شسته شده و از بین می روند، اما در حالت روزه داری چون غذایی در طول روز مصرف نمی شود، تخمیر مواد غذایی لابه لای دندان باعث بوی بد دهان می شود.

توصیه های سحری

دکتر فراهانی معتقد است تا آنجایی که امکان دارد باید عوامل قابل پیشگیری را کنترل کرد، از این رو روزه داران باید پس از خوردن سحری در ماه رمضان و قبل از اذان صبح بدقت دندان های خود را مسواک بزنند، سپس از نخ دندان هم استفاده کنند تا مواد غذایی در لابه لای شیارهای دندان باقی نماند.

به گفته وی، خشکی دهان به عنوان یکی از عوامل غیر قابل پیشگیری در اثر کم آبی به وجود می آید که باعث تجمع میکروبی و عدم شستشوی طبیعی حفره دهان می شود.

دکتر فراهانی تاکید می کند:استفاده از دهان شویه می تواند پس از مسواک زدن در سحری به میزان زیادی حجم میکروب هایی را که به طور طبیعی در داخل حفره دهان وجود دارند، کاهش دهد که در نتیجه از بوی بد دهان در طول روز پیشگیری می کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی می افزاید: بیش از ۷۰درصد بوی بد دهان در حین روزه داری مربوط به خالی بودن معده است، اما محیط دهان، لثه، کام و زبان نیز هر کدام به تنهایی می توانند بوی بد دهان را ایجاد کنند. بنابراین علل بوی بد دهان در درجه اول بیماری های تنفسی، در درجه دوم بیماری های گوارشی و در درجه سوم بیماری های لثه و دندان هستند.

به گفته وی، توجه به این نکته ضروری است که در اکثر اوقات با رعایت نکات ساده مانند استفاده مناسب و منظم از مسواک در فواصل مختلف و بویژه پس از سحری و افطار، استفاده از نخ دندان و دهان شویه پس از سحری و افطار، تمیز کردن زبان با یک مسواک دارای برس بسیار نرم می توان از بوی بد دهان در ایام روزه داری پیشگیری کرد.

دکتر فراهانی ادامه می دهد: پوسیدگی دندان ها هم در به وجود آمدن بوی بد دهان موثر است که این علت با پاک نگه داشتن دندان ها به وسیله دهان شویه ها و نخ دندان بعد از صرف افطار و سحر از بین می رود.

این متخصص ارتودنسی به افرادی که دندان های مصنوعی را جایگزین دندان های طبیعی کرده اند، توصیه کرد دندان های مصنوعی خود را شستشو داده و به هنگام شب آنها در آب نگهداری کنند تا با بوی بد دهان در طول روز خود و دیگران ر ا اذیت نکنند.