آرزوی هر پدر و مادری این است که فرزندانی سالم و باهوش داشته باشند ! توصیه هایی که در ادامه این مقاله خواهید خواند شما را در داشتن فرزندانی باهوش یاری میکند …

بچه باهوش

 

۱- توانایی‌ها و استعدادهای کودک خود را بشناسید و با استفاده از نظر کارشناسان این استعدادها را در جهت درست پرورش دهید.

۲- برای برنامه‌ریزی‌های آموزشی فقط به بهره‌هوشی به‌دست آمده از آزمون‌های هوشی اکتفا نکنید. توانایی‌های جسمی، رشد هیجانی و احساسی کودک خود را نیز درنظر بگیرید. قرار نیست کودک جدا از جامعه و تک بعدی رشد کند. میزان موفقیت کودک شما در زندگی اجتماعی، شغلی و تحصیلی آینده، به سلامت روانی او و توانایی برقراری ارتباط با دیگران، توانایی مدیریت هیجان‌ها و حل مسایل بستگی دارد نه فقط به بهره‌هوشی او.

۳- کودکانی که از نظر جسمی و مهارت‌های حرکتی یا از نظر هیجانی و ارتباطات اجتماعی ضعیف‌تر از همسالان خود هستند، نباید به صرف اینکه نمره هوشی بالا دارند، جهشی درس بخوانند و به کلاس‌های گروه سنی بالاتر بروند، چون ممکن است با آن رده سنی نتوانند ارتباط مناسبی برقرار کنند یا از طرف آنان مورد اذیت و آزار فیزیکی و هیجانی قرار بگیرند.

۴- اگر کودک شما باهوش است، محکوم به این نیست که همیشه در بالاترین سطح توانایی و استعداد عمل کند و همیشه رفتارهای عاقلانه داشته باشد، او نیز نیاز دارد مانند تمام همسالانش بازی کند، لذت ببرد و احساساتش را بروز دهد.

۵- مراقب باشید آموزش و پرورش استعدادها و توانایی‌های کودک به قیمت منزوی‌شدن و دور ماندن او از اجتماع تمام نشود. زیرا او در همین اجتماع باید توانایی‌هایش را بروز بدهد و هم خودش و هم جامعه از توانمندی‌هایش استفاده کنند.

۶- فرصت‌هایی را برای آموزش کودک و بروز خلاقیت و کنجکاوی او فراهم کنید. وسایل و اسباب بازی‌های متناسب که باعث تحریک حسی ـ حرکتی، تقویت مهارت‌های فکری و تقویت خلاقیت کودک و با افزایش سن کودک، بازی‌کردن با آنها پیچیده‌تر می‌شود، می‌تواند مفید باشد. رفتن به فضاهای آموزشی ـ تفریحی علاوه بر اینکه برای کودک آموزنده است، باعث تفریح، سرگرمی و گذراندن اوقات خوش و لذت‌بخش در کنار دوستان و پدر و مادر می‌شود.

۷- برای کودک کتاب بخوانید و او را به خواندن تشویق کنید. خودتان می‌توانید یک الگو برای کودک باشید. عشق به مطالعه را در کودک پرورش دهید.

۸- تماشای برنامه‌های تلویزیون را برای کودک محدود کنید. نباید تماشای تلویزیون جایگزین برنامه کتابخوانی، بازی و کاوش در فضای باز شود.

۹- مدرسه، کلاس و محل آموزش کودک را از سایر کودکان جدا نکنید بلکه برنامه‌هایی فراتر از برنامه کلاسی‌اش برای او تدارک ببینید. کودکان تیزهوش و با استعداد، به برنامه‌ها و خدمات آموزشی فراتر از آنچه در مدارس عادی ارائه می‌شود، نیاز دارند.

۱۰- در مورد مدرسه، کلاس‌ها و برنامه آموزشی کودک اطلاعات کسب کنید و بر انجام تکالیف مدرسه او نظارت و انجام آنها را با تشویق همراه کنید.

۱۱- کودک تیزهوش در درجه اول کودکی خردسال است با نیازها و مسایل خاص خودش؛ تیزهوشی ویژگی درجه دوم اوست.

۱۲- از کودکان فقط به عنوان وسیله‌ای برای رسیدن به اهداف متعالی خود و برآورده‌کردن آرزوهایتان استفاده نکنید.