یک دندانپزشک گفت: خمیردندانهایی که با ادعای جرم گیری فروخته می‌شوند، چنین خاصیتی ندارند بلکه لکه‌های رنگی روی دندان را از بین می‌برند و مینای آن را سفید می‌کنند.

خمیردندان باعث از بین رفتن جرم دندان نمیشود !

 

دکتر حمید جلالی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: جرم، مواد سیاه رنگ و آهکی است که به همراه رسوب دندانی باعث از بین رفتن بافتهای اطراف دندان می‌شوند.

وی تاکید کرد: جرم را دندانپزشک با استفاده از وسایل مکانیکی مانند قلم جرم‌گیری می‌تواند بردارد و با استفاده از خمیردندان نمی‌توان آنها را از بین برد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان و استعمال سیگار باعث تشکیل جرم می‌شود البته املاح بزاق برخی از بیماران زیاد است. این املاح در کنار دندان‌ها رسوب می‌کند و باعث تشکیل جرم می‌شود بنابراین این بیماران باید دندانهای خود را به طور مرتب جرم‌گیری کنند.

وی حداقل دوبار مسواک زدن در طول شبانه روز و استفاده از نخ دندان را از عوامل پیشگیری از تشکیل جرم دانست.

جلالی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا خمیردندانهای خارجی تاثیر بیشتری از خمیردندانهای ایرانی در تمیزکردن دندانها دارند، گفت: خمیردندان‌های معمولی برای مسواک زدن مناسب است چون رعایت شیوه صحیح مسواک زدن، اصل مهم در رعایت بهداشت دهان و دندان است بنابراین اگر افراد به شیوه درست مسواک بزنند از دوران جوانی به بعد دندانهای آنها جرم نمی‌گیرد