-----------------------------------------------------------------------------------------
 
آیا تا کنون هپاتیت گرفته‌اید یا کسی را دراطرافیانتان می‌شناسید که دچار این بیماری شده باشد؟! چه کسانی بیشتر در معرض اینبیماری هستند؟ و رفتار شما با این افراد چگونه است و چطور می‌توانید خود را ازسرایت این بیماری ایمن کنید؟!
برای آشنایی بیشتر با این بیماری، دکتر محمدکعبه‌منور، متخصص بیماری‌های عفونی و عضو هیات علمی دانشگاه، توضیحمی‌دهد.
هپاتیت به معنی التهاب بافت کبد است که این التهاب می‌تواند از عللمختلفی نشأت بگیرد، ولی آنچه که به صورت عام مورد توجه است التهاب ویروسی بافت کبداست که عاملش ویروس‌ها هستند. داروها، بیماری‌های عروقی و باکتری‌ها نیز می‌توانندکبد را دچار التهاب کنند.
هپاتیت به چند نوعA ،B ،C ،D ،E ،F و G تقسیم می‌شود. از میان هپاتیت‌ها، انواعD ،E ،واز شیوع کمتری برخوردارند.
آمار نشانمی‌دهد که 90 درصد از افراد، قبل از این که به سن 18 سالگی برسند، هپاتیت‌هایورا بدون این که از آن مطلع شوند، تجربه کرده‌اند و اکنون با توجه به وضعیتبهداشتی، این روند روبه کاهش است.
رعایت بهداشت، بیماریابی و درمان بیماری ازراه‌های جلوگیری و پیشرفت بیماری هپاتیت است.
هپاتیت A
شاید باور نکنید اگربگوییم هپاتیت A یکی از بیماری‌های شایعی است که بیش از 90 درصد مردم به آن مبتلامی‌شوند. بله آمار بالایی است، ولی برای راحت کردن خیال شما باید گفت که این نوعهپاتیت ، خود به خود با گرفتن زردی مختصر و بدون مصرف دارویی بهبود می‌یابد و بهدلیل مزمن نبودنش جای هیچ گونه نگرانی باقی نمی‌گذارد.
هپاتیت نوع A با خوردنغذا یا نوشیدن آبی که با ترشحات انسانی آلوده شده باشد، ایجاد می‌شود. این نوعهپاتیت از طریق دهان انتقال می‌یابد و با رعایت اصول بهداشتی می‌توان از این بیماریمصون ماند. تنها مورد خطر این نوع هپاتیت در زنان باردار مشهود است.
هپاتیت B
در هپاتیت نوعبیشترین راه انتقال از طریق انتقال خون (مادر به جنین)‌ وسرسوزن‌های آلوده صورت می‌گیرد که خوشبختانه با اجرای طرح واکسیناسیون اجباری اینواکسن، آمار بالای 4 درصدی مبتلایان به 2 درصد کاهش یافته است.
گفتنی است،می‌توان با غربالگری مادران باردار تا حد زیادی از این بیماری پیشگیری کرد و حتی باتجویز دارو پس از تولد نوزاد، از پیشرفت این بیماری در مادر و کودک جلوگیری به عملآورد.
هپاتیت C
انتقال خون، سرنگ و سوزن‌های مشترک و تماس‌های جنسی ازراه‌های انتقال این نوع از هپاتیت است که متاسفانه بیشترین آمار هپاتیتبه افرادیکه اعتیاد تزریقی دارند یا با سوزن‌های مشترک، اقدام به خالکوبی می‌کنند، اختصاصدارد.
هپاتیت D
این نوع هپاتیت، همزمان با هپاتیتمنتقل می‌شود و فردی کهدچار هپاتیتاست و بیماری وی از کنترل خارج شده است، مستعد هپاتیتمی‌شود.
علائم بیماری بسته به شرایط متفاوت است و در صورتی که بیماری به صورتحاد تظاهر کند، شروعش با بی‌اشتهایی، آبریزش بینی، کوفتگی بدن و علائمی شبیهسرماخوردگی است که پس از گذشت چند روز ادرار پررنگ می‌شود و ناحیه سمت راست قسمتفوقانی شکم، دردناک و فرد دچار تهوع و گاه زردی سفیده چشم می‌شود.
عوارضهپاتیت
تحقیقات نشان می‌دهد که از هر چند هزار نفر فرد مبتلا به هپاتیت، یک نفردچار کمای کبدی و اغما و تظاهرات خونریزی‌دهنده و تهوع می‌شود.
آنچه درهپاتیت‌ها خطرناک است، «مزمن» شدن آنهاست که بیشتر در هپاتیت نوعC مشهود است، درصورتی که عامه مردم اشتباها فکر می کنند که هپاتیت نوعB این حالت را به وجودمی‌آورد
تقریبا 60 درصد از مبتلایان به هپاتیت نوعبه سمت مزمن شدن می‌روند کهبا علائم درگیری کبد به صورت کوچک شدن کبد، بزرگ شدن طحال و آب آوردن شکم و بدوناطلاع از بیماری، با مزمن شدن هپاتیت به پزشک مراجعه می‌کنند.
هپاتیت B یا سرطانکبد؟!
درمان بیماری بستگی به درجه و نوع آن دارد؛ ولی معمولا وقتی هپاتیت مزمنشده باشد، با تکه‌برداری از کبد و با توجه به شدت بیماری، مراحل درمان آغازمی‌شود.
اکثر مردم فکر می کنند که با ابتلا به هپاتیتB ، دچار سرطان کبدشده‌اند؛ در صورتی که در 90 درصد مواقع افراد مبتلا به این نوع هپاتیت، درمانمی‌شوند و فقط 10 درصد از بیماران به سوی مزمن شدن می‌روند که از این آمار نیز 3درصد (3 نفر از مبتلایان)‌ دچار هپاتیت مزمن و «سیروز کبدی» می‌شوند.
هپاتیتنیز همانند سایر انواع بیماری، درمان‌های خاص خود را دارد و این در حالی است که فرددر مراحل انتهایی بیماری مراجعه نکرده باشد؛ ولی اگر نسج کبد از بین رفته باشد وعلائم سیروز ظاهر شود، دیگر کاری جهت درمان نمی‌توان انجام داد.
سیروز به مرحلهانتهایی بیماری کبدی گفته می‌شود که سطح کبد، چروک و نهایتا از بین می‌رود.
خودرا در برابر هپاتیت واکسینه کنید
در حال حاضر واکسنی که در کشور ما مورد استفادهاست، واکسن هپاتیت نوعاست که طی سه نوبت (حال، یک ماه بعد و 6 ماه بعد)‌ تزریقمی‌شود که در صورت لزوم، فرد 10 سال بعد احتیاج به تزریق مجدد آن دارد.98 درصد ازافراد با این واکسیناسیون ایمن خواهند شد.
ویروسی به شکل دزدان دریایی
Skuller كه در تاريخ اول سپتامبر 2006 براي اولين بار گوشي هايهمراه را آلوده كرد از جمله بدافزار هايي بود كه آوازه اش به بسياري از كشورهايجهان رسيد.به گزارش خبرنگار فناوري اطلاعات فارس، اين تروجان به سرعت صدها هزارگوشي را در سراسر جهان آلوده كرد و 31 نسخه مختلف و متفاوت از آن نيز در هفته ها وماههاي بعد طراحي شد و از راه رسيد.
در سال 2006 كار به جايي رسيده بود كه طراحي ويروس براي سيستم عاملسيمبين نه كار سختي بود و نه عجيب به نظر مي رسيد. در آن زمان هر كسي مي توانست ازابزار موجود در اينترنت براي طراحي فايل هاي sis بهره ببرد و تنها كافي بود ازاندكي دانش رايانه برخوردار باشد تا بتواند اين فايل ها را به ابزاري مخرب تبديلكند.
با توجه به آنكه سيستم عامل سيمبين آسيب پذيري هاي متعددي داشت و شركتسازنده در زمينه رفع اين مشكلات بسيار كند عمل مي كرد، ويروس نويسان گزينه هايمتعددي را براي آلوده كردن گوشي ها پيش رو داشتند. يكي از مهم ترين اين ضعف ها آنبود كه پاك كردن تمامي فايل هاي اين سيستم عامل و جايگزين كردن آنها با فايل هايديگر ممكن بود. همچنين به سادگي مي توان فايل هاي معيوب يا فايل هاي غيراستانداردرا در اين سيستم عامل گنجاند و در عملكرد آن اختلال ايجاد كرد.
اكثر نسخه هايتروجان Skuller داراي دو فايل بودند. فايل اصلي معمولا Skuller.gen نام داشت و فايلديگر كه باعث تمايز نسخه هاي مختلف اين تروجان از يكديگر مي شد نام هاي مختلفي داشتكه از جمله مي توان به Doombot يا Skudoo اشاره كرد.
فايل اول معمولا با پسوند aif جايگزين يكي از فايل هاي سيستمي اصلي سيستم عامل سيمبين مي شد و حجم آن 1601بايت بود. آيكون اين فايل جمجمه يك اسكلت بود و متن حاوي اين لغت به زبان انگليسيهم در آن گنجانده شده بود. استفاده اين تروجان از نماد اسكلت به افزايش شهرت آن كمكشاياني كرد.
فايل دوم با پسوند app هم با پاك كردن فايل هاي مختلف جايگزين آنهامي شد. ابعاد آن 4796 بايت بود و به گسترش تروجان كمك مي كرد.
اما با گسترشويروس ها و تروجان هايي مانندSkuller يكي از مسائل مهمي كه مورد توجه قرار گرفت،ضرورت طبقه بندي بدافزارها براي انجام امور علمي و تحقيقاتي بود.
تعيين اساميدقيق و صحيح براي نمونه هاي جديد و گروه بندي مناسب آنها به انعكاس دقيق رفتار آنهاكمك مي كرد. مشكل مهمي كه بر سر راه طبقه بندي ويروس هاي همراه وجود داشت آن بود كهاكثر برنامه هاي مخرب ويروسي براي تلفن هاي همراه اغلب حاوي دو يا چند نوع بدافزاربودند.
براي جلوگيري از سردرگمي در اين زمينه برخي شركت هاي امنيتي مانندكسپراسكاي از شيوه اي متفاوت براي طبقه بندي ويروس هاي همراه استفاده كردند و سهعامل را به شرح زير در اين زمينه دخيل دانستند.
** رفتار: تشريح ماهيت يك برنامه و عملكرد آن
از اين طريق يكبدافزار را مي توان به انواع مختلفي تقسيم كرد
** محيط عملكرد
منظور محيطي است كه بدافزار در آن عمل مي كند. اين محيط معمولا يك سيستم عامل يا يك برنامه كاربردي خاص است كه به خاطر ضعفهايش بهتروجان يا ويروس فرصت خودنمايي مي دهد. ويندوز، سيمبين، نرم افزار word نمونه هايياز اين محيط ها هستند.
** اسم اصلي بدافزار و حروف متمايز كننده آن
معمولا توسط خودطراحان ويروس ها انتخاب و اعلام شده است. البته در اين بخش ممكن است اختلاف نظرهاييبروز كند و از جمله شركت هاي مختلف ضدويروس بنا بر سليقه هاي خود اسامي متفاوتي راانتخاب كنند.
 
·    
·          
 
·          کار هایی که زندگی را زیبا تر میکند
سلامت نیوز:معمولاً تغییرات کوچک باعث اتفاقاتبزرگ می‌شوند و بهترین تغییرات آنهایی هستند که برای ما مثبت‌ باشند؛ فقط باید توجهو دقت کافی داشته باشیم تا آنها را تشخیص دهیم.
برخی از کارهای کوچکی که می‌تواند زندگی را برای ما زیباتر کنند:
قهوه‌ تصفیه‌شده بنوشید
قهوه تصفیه‌نشده باعث افزایش کلسترول (LDL) می‌شود. محتویات کربوهیدرات موجود درقهوه تصفیه‌نشده اثر منفی روی متابولیسم کلسترول دارد، اما انواع تصفیه‌شده آن اینویژگی را ندارند و پزشکان مصرف آن را توصیه می‌کنند.
پیاده‌روی کنید
هر روز چند دقیقه ورزش کنید؛ به‌خصوص ورزش‌های شکمی و کمر، پیاده‌روی بهترینورزش برای شماست. حتی اگر فرصت این کار را ندارید، مقداری از مسیر محل کار تا خانهرا پیاده‌روی کنید.
با آن یکی دست خود مسواک بزنید!
انجام کارهای روزمره، طبق عادت با یکی از دست‌ها صورت می‌گیرد؛ اما دانشمندانمعتقدند اگر گاهی برخی کارها را برخلاف عادت با دست دیگر انجام دهید، حافظه‌تانبسیار تقویت می‌شود؛ زیرا موجب می‌گردد مغز عوامل عصب‌گرا تولید کند. این عواملپروتئین‌هایی هستند که تولید عصب‌های مربوط به حافظه درازمدت را تحریک می‌کنند.
هر روز یک سیب بخورید
همه ما بارها شنیده‌ایم که خوردن یک سیب در روز، نیاز به هر پزشکی را از بینمی‌برد؛ ولی اینکه این جمله چقدر واقعیت دارد، مهم است. بله واقعاً سیب یکی ازکلیدهای طلایی رسیدن به سلامت بیشتر است. طبق پژوهش‌های به عمل آمده، اگر ۱۵ دقیقهقبل از خوردن ناهار یک عدد سیب نوش‌جان کنید، هنگام ناهار کالری کمتری دریافتمی‌کنید. سیب سرشار از فیبر و مواد مغذی است.
هر روز مقداری گردو بخورید
همیشه به عملکرد کبد خود توجه داشته باشید. رژیم‌های غذایی پرچرب باعث افزایشخطر التهابات کبد می‌شود و این مشکل در میان بزرگسالان بسیار شایع است. برایجلوگیری و درمان بیماری کبد چرب، بهترین راه این است که هر روز مقداری گردو بخورید؛چرا که امگا ۳ موجود در آن برای کبد بسیار مفید است. در کنار این کار از مصرفتنقلات بپرهیزید و در عوض ماهی، میوه، سبزیجات و غلات بیشتری بخورید.
اثر شفابخش موسیقی
با توجه به نظریه متخصصان، موسیقی اثر بسیار مثبتی روی افراددارد. صدای موسیقی با ضربان قلب هماهنگ می‌شود. اگر به هنگام یوگا و مدیتیشن ازموسیقی نیز استفاده کنید، اثر دوچندان خواهد داشت.
زمان تصمیمات مهم
هورمون استروژن عامل ایجاد خلاقیت و عاطفه است و تستوسترون به رفتارهای تهاجمیفرد مربوط مـی‌شـود. حدود ۱۰ روز پـیــش ازقاعدگی، میزان استروژن در بالاترین حداست؛ لذا تصمیم‌گیری‌های مهم را در این روزها انجام ندهید. در این زمان حرکت‌هایجسورانه و بی‌باکانه خود را داشته باشید؛ چرا که بیشترین شهامت را در این روزهادارید.
با صدای بلند بگویید که چه چیزهایی یاد گرفته‌اید
بهترین راه برای حفظ و نگهداری دانسته‌ها و اطلاعات این است که مغز در یک فرایندیادگیری کامل دائماً در حال فعالیت باشد. تکرار برخی چیزهایی که می‌دانید، حتی نامافراد و شماره تلفن احتمال ماندگاری آنها را در ذهن افزایش می‌دهد و اطلاعات همیشهتازه می‌مانند. وقتی که داستانی را می‌شنوید، آن را برای کس دیگری تعریف کنید. وقتیکه یک بیت شعر می‌خوانید، آن را با خودتان تکرار کنید؛ به این ترتیب مغز عادتمی‌کند جزئیات زیر را نیز ثبت کرده و این اطلاعات همیشه تازه بمانند. هر روز وقتیکه از خواب بیدار می‌شوید، برنامه‌ای در ذهن خود داشته باشید. نخستین کاری که هرروز صبح بعد از بیدار شدن می‌کنید، مرور فعالیت‌ها و کارهای اصلی است که قرار استآن روز انجام دهید. این کار باعث تحریک مغز می‌شود و شما با انگیزه بیشتری ازتخت‌خواب‌تان بیرون می‌آیید. با مرور تیتر کارهایی که می‌خواهید انجام دهید، درذهن‌تان، احساس خوبی به شما دست می‌دهد و وقت خود را به گونه‌ای تنظیم می‌کنید کهبرای هر کار فرصت بیشتری داشته باشید. به این ترتیب در روزهای بعدی سعی می‌کنید کمیزودتر بیدار شوید تا وقت بیشتری در طول روز داشته باشید.
از بخشیدن دیگران لذت ببرید
در بخشیدن لذت زیادی وجود دارد؛ طوری که اثر آن بیش از همه روی فرد است. این باروقتی که وارد بحث و جدلی جدی با کسی شدید، بی‌توجه به اینکه آن فرد چه‌قدر گستاخبوده، او را ببخشید. اینکار به شما کمک می‌کند تا هم به کنترل بیشتری دست یابید وهم به خشم و تندی پناه نبرید و درصدد تلافی بر نیایید. برخورد خشونت‌آمیز شما درمقابل کسی که گستاخی کرده است؛ خودتان را نیز آزار می‌دهد و روحتان را آزردهمی‌کند.
زندگی‌تان را پاکسازی کنید
سعی کنید از هر چیز و هر کسی که شما را افسرده می‌کند و افکار افسرده کنندهدارد، دوری کنید. مثلاً اگر لباسی دارید که با پوشیدن آن یاد خاطره تلخی در گذشتهخود می‌افتید، آن را دور بیندازید و یا به کسی ببخشید؛ حتی اگر آن لباس بسیار شیک وگران‌قیمت باشد. یا مثلاً مجله‌های قدیمی که هیچ‌گاه هم آنها را نمی‌خوانید وتصاویر و عکس‌های افرادی که در آن است روزی در یک جا به شما ضربه‌ای زده‌اند وبسیار ناراحت‌تان کرده‌اند را نیز دور بیندازید؛ چرا که نگه داشتن آنها شما را دچارناراحتی می‌کند و خاطره‌های تلخ گذشته را مدام به یادتان می‌اندازد.
روزی ۱۰ دقیقه خیال‌پردازی کنید!
پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهند دلیل آنکه افراد بااستعداد و باهوش هنگام رویاروییبا مسائل و مشکلات خود را نمی‌بازند و راه‌حلی برای آنها می‌یابند، این است که ذهنخود را محدود نکرده و رها می‌کنند. نیمکره راست مغز انسان که بخش حسی را در خود جایداده است، در طول خیالپردازی تحریک می‌شود. یکی از راه‌های تحریک خیال‌پردازی ایناست که به یک جای بسته رفته و در آنجا به چیزهای خوب و خوشایند فکر کنید. حتی اگربا این کار‌ها مشکلات‌تان حل نشود، احساس می‌کنید که بسیار آرام‌تر شده‌اید وذهن‌تان بازتر شده است. وقتی که ذهن را فقط به مشکلات و مسائلی که در آن مقطع شمارا درگیر کرده‌اند، محدود نمی‌کنید و اجازه پرواز به آن می‌دهید، راه‌حل‌های خوبیبرای مشکلات خود می‌یابید که بکارگیری‌شان بسیار کارساز است.
آدامس جویدن را به یک عادت تبدیل کنید
هنوز هم مشخص نشده است که آیا جویدن آدامس نقش مؤثری در تحریک اشتها دارد یا نه؛اما چیزی که دانشمندان راجع به آن مطمئن هستند، این است که آدامس جویدن تأثیر مثبتیبر برخی نواحی مغز دارد و باعث افزایش تمرکز و قدرت حافظه می‌شود.
 
 
 
 
 
 
 
 
·    
·          برطرف کردن سیاهی دور چشم
 
حلقه‌های سیاهی كه زیر چشم‌ها شكلمی‌گیرند باعث می‌شوند كه چهره شما خسته و رنگ پریده به نظر برسد. هرچند بسیاری ازكارشناسان معتقدند كه این حلقه‌ها ارثی هستند اما در حال حاضر هیچ مدرك فراگیریوجود ندارد كه چنین احتمالی را ثابت كند. از سوی دیگر، بیشتر متخصصان تاكید دارندكه كمبود خواب، استرس روانی، عادت‌ها و الگوی زندگی و رژیم غذایی نامناسب می‌تواننددر بروز سیاهی دور چشم نقش داشته باشند

در این مقاله كه در سایت اینترنتی و ب ام دی ارائه شدهبهترین راهكارها برای برطرف كردن سیاهی دور چشم توصیه شده‌اند. این راهكارهاعبارتند از:

-
باروغنبادام یا ویتامین E دور چشم را ماساژ دهید این كار جریان خون را در اطرافچشم بهبود می‌بخشد. مراقب باشید روغن یا كرم وارد چشمتان نشود.

-
خوب و كافی بخوابید. چون بی‌خوابی و خواب ناكافیمشكل شما را تشدید می‌كند. مطمئن شوید كه حداقل 8 ساعت خواب شبانه داشته باشید.

-
آب زیاد بنوشید. برای هر چیزی كه به سلامتی مربوطمی‌شود آب بهترین نوشیدنی است.

-
سیبزمینی خامرا رنده كنید، آب آن را بگیرید و مدت 10 دقیقه زیر چشم‌های خود رابه این مایع آغشته كنید. حتی می‌توانید قبل از خواب و در حالی كه چشم‌هایتان بستهاست برش‌های نازك سیب زمینی خام را زیر چشم‌هایتان بگذارید. این روش یكی ازمعمول‌ترین و سریع‌ترین روش‌های خانگی برای درمان سیاهی دور چشم است.

-
سبزی‌های سبز رنگرا در رژیم غذایی خود افزایش دهیدو از منابع غذایی غنی از ویتامین‌های E و A استفاده كنید.

-
حتما در ورزش‌هایی چونپیاده روی و یوگاشركت كنید.

-
دو برش نازك ازخیاررا روی چشم‌های بسته خود قرار دهید این كارچشم‌ها را خنك كرده و پف آنها را كاهش می‌دهد.

-
یك پارچه نخی تمیز را بهگلابآغشته كرده و روی چشم‌های خود بگذارید. این روشهم به شادابی بافت اطراف چشم كمك می‌كند.

-
حتمامصرف نمك را كاهش دهیدچون نمك زیاد مایعات بدن رادر بافت‌ها نگه می‌دارد و باعث پف كردن چشم‌ها می‌شود.

-
پوست اطراف چشم بسیار حساس استبنابراینهرگز از سفید كننده‌های شیمیاییاستفاده نكنید.


-
گذاشتنچای كیسه‌ایكه با آب سرد خیس شده روی چشم‌ها بهكاهش سیاهی دور چشم كمك می‌كند.

ودر خاتمه اینكهمدت طولانی در معرض تابش مستقیم نورخورشید قرار نگیرید.