سفر مجازي به مسجد جن
این بار به محلی سفر می کنیم که آیاتی ازسوره جن بر پیامبر نازل گشت و برای اولین بار گروهی از طایفه جنیان به دین اسلامگرویدند . تصاوير سه بعدی و پانوراماي 180 × 360 درجه ما را بصورت مجازی به آنجاخواهد برد.
با دريافت اين تصاوير مي توانيد خود را به طور كاملا واقعي در آنمحيط احساس كنيد.

از قابليت هاي انحصاري اين تصاوير مي توان بهموارد زير اشاره كرد :
1)
قابليت چرخش سه بعدي تصاوير (180 × 360 درجه) با استفاده از موس
2)
طبيعي بودن تصاوير و القاي حس واقعي حضور در محل
3)
بررسي محل از نگاه خود
4)
قابليت زوم بر روي تصاوير (با استفاده از غلطت بالا وپایین رونده موس)
5)
قابليت استفاده از اين تصاوير براي محافظ صفحه نمايش (screen saver)


و اما مسجد جن كجاست ؟
مسجد جن يکىاز مساجد مهم و تاريخى مکه است که برخلاف بسيارى از آثار تاريخى همچنان باقي مانده؛سوره جن در اين مکان بر پيامبر اکرم (ص) نازل شده است.
حضرت محمد (ص) در حالبازگشت از طائف، پس از طى مسيرى طولانى با قلبى شکسته و نااميد در مکان اين مسجد کهبه نخله معروف بود، کنار نخل خرمايى نشست و نيمه شب به عبادت و تلاوت قرآن پرداخت. در اين حال 7 نفر از جنيان با شنيدن صداى قرآن متوقف شده و آيات آن را به گوشساير جنيان رساندند.
پيامبر بعدها نيز چندين بار همراه عبدالله بن مسعود به اينمکان آمد و آيات قرآن را بر جنيان خواند. در شبى سوره جن بر پيامبر نازل شد وخداوند آن حضرت را از اسلام آوردن جنبان با خبر کرد. آيات اول سوره جن به اين موضوعيعني ايمان آوردن جنيان اشاره شده است.
«
قل اوحى الى انه استمع نفر من الجنفقالوا انا سمعنا قرانا عجبا يهدى الى الرشد فامنا نشرک بربنا احدا» (سورهجن-1و2)
«(
اى رسول ما) بگو به من وحى رسيده است که گروهى از جنيان آيات قرآن راشنيده و گفتند که ما از قرآن آيات عجيبى مى شنويم، اين قرآن خلق را به راه و صلاحهدايت مى کند بدين سبب ما به آن ايمان آورده و هرگز به خداى خود شرک نخواهيمورزيد
اين مکان در حجون و دامنه شعب ابى دب قرار داشت. بعدها به ياد آن حادثهبزرگ، مسجدى ساخته و آن را «مسجد جن» ناميدند. نام ديگر اين مسجد حرس است به ايندليل که در گذشته پاسداران مناطق مختلف مکه هنگام گشت شبانه در نزديکى مسجد جن بايکديگر ملاقات و پس از تبادل اطلاعات به محل مأموريت خود باز مى گشتند. همچنین بهآن مسجد بيعتنیز می گویند ، به این علت که بيعت طايفه جن با رسول خدا(صلى الله عليهوآله وسلم) در اين نقطه بوده است .
اين مسجد در شهر مکه در 200 متري قبرستانابوطالب به سمت حرم قرار دارد و حدود 50 متر بعد از پل حجون در داخل خيابان است. مساحت اين مسجد 600 متر مربع و در آن هميشه باز است و کسي که از قبرستان ابوطالب بهسمت مسجدالحرام حرکت مي ‌کند، پس از گذشتن از پل، مسجد در سمت راست او قراردارد.
خيابان کوچکي در کنار مسجد با نام ‏"شارع مسجد الجن‏" است که هنوز تابلوىقديمى آن بر ديوار وجود دارد، مسجد نيز با شماره ‌اي مشخص شده است. در شرق مسجد،خيابان مسجد الحرام و در غرب آن، خيابان جن قرار دارد و مسجد تقريبا در محل تلاقىاين دو خيابان قرار گرفته است. بناى مسجد محکم و مناره‏ اى در رکن شمال شرقى آنقرار دارد.
از تاريخ بناى اين مسجد، اطلاعى در دست نيست، اما مسجد در قرن دوم وپس از آن، به همين نام بوده و مورخان در طول قرون مختلف از آن ياد کرده ‏اند.
گفته مي شود که در گذشته نام مسجد جن بر آن ديده مى شده ولى حکومت آل سعود بهدليل عدم توجه به اماکن تاريخي و اسلامي، نام اين مسجد و ساير مساجد تاريخى رابرداشته و آنها را شماره گذاري کرده است.