اختلال هويت جنسي (تراجنسي يا ترنسكشواليزم)

هویت جنسی به مفهوم تعلق داشتن یک گروه از احساسات به یک جنس خاص است، شناخت هویت جنسی تنها مربوط به جنسیت بیولوژیکی (جسمی) فرد نیست بلکه در اصل مربوط به شناخت فرد از لحاظ روانشناسی و جامعه شناسی (شناخت فرد در تقابل اجتماعی) است و این مسئله مستقل است از جنسیت بیولوژیکی که به راحتی بر اساس نوع الت تناسلی تعیین می‎شود.


تَراجـِنسي(transsexual) به افرادي گفته مي‌شود كه هويت جنستی شان از لحاظ فرهنگي با جنس‌شان هماهنگ نباشد. مثلا ممكن است فرد اعضاي جنسي زنانه داشته باشد در حالي‌كه شخصيت جنسيتي‌اش مردانه باشد يا برعكس.


علائم افراد ترنسکشوال:

1.مثل جنس مخالف خود لباس مي‌پوشند


2.احساس تنهايي مي‌كنند


3.دچار افسردگي يا اضطراب هستند


4.ابراز تمایل برای جنس مخالف خود بودن، دارند


5.آرزو دارند كه از شر اندام جنسيشان خلاص شوند


6.این اختلال لازم است که حد اقل برای مدت ۲ سال ادامه پیدا کرده باشد و محدود به یک دوره کوتاه ناشی از آشفتگی و پریشانی نباشد.


این افراد از آناتومي بدن خود و نقش جنسي كه در جامعه و خانواده دارد، شديداً احساس و ابراز نارضايتي می كنند و به طور مستمر براي تغيير جنسيت ظاهري خود كوشش و اصرار می ورزند، در این صورت می توان آنها را یک تراجنسی دانست.


نکته:

افرادی وجود دارند که اصطلاحا به آنها «مبدل پوش» می گویند. این افراد با وجود سلامت جسمي، رواني و جنسي، صرفاً نوع پوشش ظاهر جنس مخالف را ترجيح مي دهند. به عنوان نمونه مردهايي كه با نحوه آرايش زنانه و موي بلند در جامعه ظاهر مي شوند و يا زنهايي كه با پوشش و سبك موي مردانه در مجالس و میهماني ها شركت مي كنند كه البته «مبدل پوشها» اغلب اهداف متفاوتي دارند، يا مي خواهند با نوع پوشش خود وابستگي شان را به خرده فرهنگ خاصي مشخص كنند يا اين كه دوست دارند با سايرين متفاوت باشند و از اين طريق خود را مطرح كنند، اما گروهي از مبدل پوشها دچار اختلال شخصيت هستند و به طور ناخودآگاه اين رفتار را انجام مي دهند كه در هر صورت با «ترانسكشوال ها» متفاوت بوده و نبايد آنان را با هم اشتباه كرد.


بررسيها نشان مي دهد، هنگامي كه افراد «T.S» به سن بلوغ مي رسند، چون نيازهاي جنسي آنان با آناتومي بدنشان هماهنگ نيست در انتخاب شريك جنسي، از ديدگاه ديگران ممكن است غير طبيعي به نظر برسند، يعني با ديگر اختلالات جنسي از جمله «هموسكشوال ها» يا «همجنس گرايان» اشتباه گرفته شوند. در صورتي كه «ترانسكشوال ها» اصلاً انحراف جنسي ندارند و اين يكي از مهمترين مسايلي است كه بايد هم خانواده بيمار و هم افراد جامعه به طور واضح و روشن بدانند و با چنين افكار اشتباهي موجب رنج و عذاب بيشتر اين بيماران نشوند.


درمان

تراجنسی ها حتما باید به یک روانشناس یا روانپزشک مجرب مراجعه نمایند و تحت روان درمانی قرار گیرند. تغيير جنسيت از طريق جراحي و هورمون درماني هم مي‌تواند يك انتخاب باشد، اما مشكلات هويتي بعد از درمان هم ادامه پيدا مي‌كند.