تشخیص زودانزالی در مردان

زودانزالی یا انزال زودرس یکی از شایعترین اختلالات جنسی در مردان می باشد. این اختلال علاوه بر اینکه سبب نارضایتی جنسی خود فرد و همسر او می گردد، همچنین تاثیر سوئی بر دیگر جنبه های زندگی مشترک زوجین دارد و اگر مورد درمان قرار نگیرد ممکن است در طول زمان منجر به شکل گرفتن اختلالات رواني ديگر در مرد و همچنین موجب ایجاد تنش هایی در روابط زوجین و به خطر افتادن زندگی مشترک آنها گردد.


در رابطه با انزال زودرس تعریف های مختلفی وجود دارد، اما همه این تعاریف بر این نکته توافق دارند که انزال زودرس به حالتی اطلاق می شود که :


1.فاصله زمانی از دخول تا انزال کوتاه باشد (کمتر از یک دقیقه) و انزال قبل یا در فاصلۀ کوتاهی پس از دخول رخ دهد.


2.فرد کنترلی بر روی انزال خود نداشته باشد.


3.موجب فشار روحی و روانی در فرد مبتلا یا همسر وی یا هر دو شده باشد.


بنابراین مساله اصلی در تعریف زودانزالی، مدت زمان بسیار اندک انزال، از زمان شروع نزدیکی تا هنگام انزال است، به گونه ای که فرد توانایی کنترل و تاخیر آن را ندارد و این مساله موجب نارضایتی او یا همسرش می گردد.


علت زودانزالی می تواند علل سایکولوژیک مانند: اضطراب, اولین تجارب جنسی, عدم کنترل انزال و ... و یا علل فیزیولوژیک مانند: حساسیت زیاد الت, اختلالات غدد درون ریز, زمینه و استعداد ژنتیکی و ... باشد که با توجه به علت بوجود آورنده این اختلال، نوع درمان و همچنین متخصصی که باید به او رجوع شود، متفاوت خواهد بود.


در برخی موارد علت انزال زودرس، مصرف الکل, مواد یا برخی از داروها می باشد. در این موارد شیوه درمان، ترک آن ماده یا دارو می باشد و در برخی موارد نیز پس از ترک، به علت شکل گرفتن یک سیکل معیوب، نیاز به مراجعه به روانشناس می باشد. در حال حاضر درمان های بسیاری برای این مشکل (در اینترنت، ماهواره، ...) وجود دارد که بسیاری از آنها داروهای تجاری بوده و مورد تایید سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت و درمان نمی باشند.


نکات کلیدی پیش از تشخیص نهایی:

1.زودانزالی یکی از اختلالات جنسی در افراد متاهل می باشد. به این معنی که اگر مردی در برقراری رابطه جنسی با همسر شرعی و قانونی خود دچار انزال سریعتر از یک دقیقه و ناخواسته گردد، در رابطه با او تشخیص انزال زودرس داده می شود؛ بنابراین درافراد مجرد امکان چنین تشخیصی وجود ندارد.


2.زمان رسیدن به ارگاسم در مردان اگر بیش از یک دقیقه باشد طبیعی است ولی در خانم ها متوسط زمان رسیدن به ارگاسم به طور طبیعی بسیار بیش از این (تقریبا پانزده دقیقه) است. بنابراین نباید انتظار داشت که یک زوج پس از شروع نزدیکی، همزمان به ارگاسم برسند. یعنی در برخی از موارد ، مرد با آن که از نظر زمان رسیدن به ارگاسم طبیعی است، چون انتظار دارد همزمان با همسرش به ارگاسم برسد و اینچنین نمی شود، به اشتباه فکر می کند که دچار انزال زودرس شده است. بنابراین اگر زودانزالی فرد ناشی از این مشکل باشد، دراین صورت بهترین راهکار این است که این اختلاف زمان رسیدن به ارگاسم در زن و مرد بوسیله ملاعبه و معاشقه میان همسران پر شود. به این صورت که اگر مرد حداقل چهارده دقیقه پیش از شروع نزدیکی باهمسر خود ملاعبه ومعاشقه داشته باشد، اکنون که عمل نزدیکی را آغاز می کنند، هر دو آنها در دقیقه پانزدهم، ارگاسم را تجربه می نمایند.


3.همچنین گاهی اوقات فاصله بين دو آميزش طولاني شده است، که این امر منجر به ذخيره شدن توان جنسي بالا در مرد می شود و او پس از شروع نزدیکی به شدت دچار تحریک و به سرعت انزال می گردد، در حالی که اگر تعداد دفعات نزدیکی با میزان نیاز جنسی او هماهنگ شود، مشکل برطرف خواهد گردید و نیاز به درمان وجود ندارد. به عنوان نمونه اگر مردی هر دو روز یک بار نیاز به مقاربت دارد و به هر دلیلی فاصله بین دو نزدیکی او با همسرش بیشتر از دو روز باشد، به احتمال زیاد او دچار زودانزالی خواهد گردید. در اینگونه موارد با کاهش تدریجی فاصله زمانی میان دو نزدیکی، می توان به فاصله زمانی مطلوب دست یافت. بهتر است که فاصله زمانی میان دو رابطه، با همفکری و موافقت همسر تعیین شود.


4.مساله دیگر که باید در تشخیص زودانزالی درنظر گرفته شود، مدت زمان گذشته از اول ازدواج و شروع رسمی زندگی می باشد، زیرا معمولا در شش تا نه ماه اول زندگی بخاطر وجود اضطراب و هیجانات و همچنین تازه کار بودن زوجین، عدم توانایی مدیریت روابط جنسی و همچنین شرم و حیای بیش از حد زن که منجر به تحریک نشدن او می شود، نارضایتی جنسی در بین زن و مرد وجود دارد، که این مساله نباید با زودانزالی اشتباه گرفته شود. طبعا پس از گذشت زمانی قابل توجه، که از شرم و حیای زوجین نسبت به یکدیگر کاسته می شود و همچنین نسبت به مسائل جنسی، خواسته ها و علایق جنسی یکدیگر آگاه تر می گردند، در یک تعامل جنسی سالم و طبیعی قرار خواهند گرفت.


منابع

1- راهنمای خانواده – آشنایی با مسائل جنسی و زناشویی ،تالیف علی اکبری ،نشر وثوق،1383


2- مشاوره جنسي و زناشويي، نوشته علي اسلامي نسب، انتشارات نسل نوانديش، 1385


3- درمان هاي جنسي، نوشته علي اسلامي نسب، انتشارات نسل نوانديش، 1385