موهایم می ریزد

پرسش: 
بعد از اين كه كسي ا زموهايم تعريف كرد بشدت ريزش پيدا كرده اند بطوري كه تا بحال سابقه اين همه ريزش مو را نداشتم لطفا راهنمايي ام كنيد.

مبادا بي تو هفت اقليم را نور


غبار چشم ¬زخم از دولتت دور


دانشجوي گرامي؛ گرچه چشم¬زخم، شورچشمي و ... واقعيّت دارد( در ادامه دلايلي براي اثبات اين ادعا ارائه خواهد شد)؛ ولى از طرف ديگر نمى‏توان مطمئن بود كه هر نوع مشكلي ريشه در همين مسئله داشته باشد؛ زيرا مسائل فراواني مي تواند در ريزش موي سر نظير: سوء تغذيه، برخي داروها، درمانهاي طبي، عفونت پوست سر، برخي بيماريها و ... دخيل باشد كه واقع بيني حكم مي كند از تأثير و يا عدم تأثير آنها مطمئن گرديد.


توضيح اينكه غالب آن چه امروزه در ميان مردم در‏باره چشم زخم و يا حتّي سحر و جادو شايع است، بى اساس بوده و بيشتر به افكار روانى، تخيّلات، سوءظن‏ها، توهّمات و مشكلات واقعى موجود در روند كار آنها مربوط است. اگر هم بر فرض موردى پيدا شد كه چشم¬زخمي در كار بود، مى‏توان از راه‏هايى كه در ادامه بدان اشاره خواهد شد، براى بطلان آن استفاده نمود.


آنچه مهم مي نمايد اين است: شما تنها فردي نيستيد كه با چنين مسأله اي مواجه هستيد؛ بنابراين آن را به عنوان يك مسأله ببينيد نه يك معضل و مشكل لاينحل؛ زيرا لااقل آن است كه افراد بسياري وجود داشته اند كه از مسأله اي مشابه رنج مي بردند و توانستند از طريقي غير از توسّل به ابطال چشم زخم و ... چنين مسأله اي را براي خود حل نمايند.


از سوي ديگر شايد خود نيز شنيده باشيد كه معمولاً ريزش روزانه 100 تا 120 تار مو در روز طبيعي است؛ بنابراين شايد تمام ماجرا اين باشد كه شما از زماني كه فرد مورد نظر از موهايتان تعريف نموده توجّه بيشتري بر ريزش موهاي خود نموده و در واقع حساسيّت شما از اين طريق برانگيخته شده باشد.


همانطور كه در سطور ابتدايي پاسخ ارسالي وعده نموديم، دلايلي براي اثبات واقعيّت داشتن شورچشمي به محضرتان ارائه گرديده، در ادامه آن به برخي از راهكارهاي مقابله با چشم¬زخم نيز اشاره خواهيم نمود.


بررسي متون ديني بيانگر آن است كه اصل چشم زخم را اسلام پذيرفته است.


به عنوان مثال خداوند در قرآن كريم مي¬فرمايد: « وَ إِنْ يَكادُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَيُزْلِقُونَكَ بِأَبْصارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّكْرَ؛[1] و آنان كه كافر شدند، چون قرآن را شنيدند، چيزي نمانده بود كه تو را چشم بزنند».


در منابع روايي هم مطالب فراواني در مورد حقيقت داشتن چشم زخم وجود دارد تا جايي كه پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله در اين باره فرموردند:« چشم زخم، حق است و مي¬تواند قلّه كوه را به زير افكند».[2]


البتّه توجه داشته داشته باشيد كه وقتي مي گويند چشم، اين چشم خودش به تنهايي موضوعيت ندارد؛ بلكه ابزار روح است و روح بعضي ها اين قدرت را دارد كه اثرگذاري بر چيزهاي خارج داشته باشد؛[3] حتي ناخودآگاه و ناخواسته.


در حقيقت، چشم زخم اين طور است كه چيزي براي شخص، جلب توجه مي¬كند و در روحش اثر گذارده و او مي تواند با روحش بر ديگري و يا بر چيزي كه برايش جالب بوده، اثر منفي بگذارد.


مكانيزم اين تأثيرگذاري شبيه زماني است كه شخصي مقابل چشم ما خميازه مي كشد و ما نيز نمي توانيم جلوي خود را بگيريم. اين اثرگذاري، غيرمادي است( مگر براي افرادي خاص). شادي، غم و امثال آن، اثر بر روح مي گذارند و چشم، گوش و اعضاء و جوارح انسان، ابزار آن هستند؛ بنابراين در واقع، آن اعضاء وسيله¬ها و راه¬هاي تأثير و تأثر روح هستند.


*برخي از راه هاي دفاع و يا درمان چشم¬زخم عبارتند از:


1. خواندن سوره هاي (قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ) و (قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ).


2. خواندن آيه الكرسي.


3. خواندن آيه (وَ إِنْ يَكادُ الَّذِينَ كَفَرُوا...).


4. خواندن و همراه داشتن حرز امام جواد عليه السلام (در مفاتيح الجنان مذكور است).


5. دوري از تجملات و به رخ كشيدن دارايي¬ها و به چشم آوردن داشته ها.


6. انصراف ذهني از فكر كردن درباره چشم زخم و دوري از بدبيني نسبت به ديگران و چشم زخم آنها.


7. صدقه دادن و خيرخواهي براي همگان.


8. گفتن ذكرهاي «ماشاءاللَّه» و «لاحول ولا قوة الا باللَّه العلي العظيم».


[1] قلم، آيه 51. مرحوم طبرسي در اين جا مي فرمايد: «مفسران بر اين عقيده هستند كه مقصود آيه، چشم زخم است؛ البته برخي نيز قبول ندارند؛ ولي اكثر قريب به اتفاق بر همين قولند». مجمع البيان، ج 10، ص 341.


[2] بحارالأنوار، ج 6، ص 60.


[3] از نظر كساني كه روح شناس و انسان شناس هستند، ثابت شده كه انسان مي تواند اثر غيرمادي بر خارج داشته باشد.