خواب صبح

پرسش: 
پيشنهاد شما براى بيدار شدن براى نماز صبح چيست؟ در خواب احساس مى‏كنم كه دارم وضو مى‏گيرم و نماز مى‏خوانم، اما حوصله بلند شدن را ندارم؟!

پاسخ:


دير خوابيدن و عادت به خواب صبح، از جمله مواردى است كه ممكن است موجب قضاى نماز صبح شود. همچنين بعضى از گناهان توفيق نماز صبح را از انسان سلب مى‏كند. مراعات موارد زير، مى‏تواند در قضا نشدن نماز صبح مؤثر باشد:


1. زود خوابيدن شب‏ها؛


2. خواندن آيه آخر سوره كهف، جهت بيدار شدن در ساعتى معين؛


3. نخوابيدن با شكم پر؛


4. با وضو خوابيدن؛


5. ترك معصيت.


علاوه بر موارد ياد شده، تنظيم چرخه خواب، نقش مؤثرى در عملكرد كار روزانه انسان و به موقع بيدار شدن دارد.


چند نوع چرخه خواب وجود دارد: يك نوع آن بدين صورت است كه افراد، تا دير هنگام بيدار هستند. در عوض صبح‏ها دير از خواب بيدار مى‏شوند و بخشى از روز را نيز در خواب هستند. معمولاً افرادى كه داراى شغل آزادند، بيشتر اين نوع چرخه خواب را دارند.


نوع ديگر افرادى‏اند كه شب‏ها زود مى‏خوابند و صبح نيز زود از خواب بيدار مى‏شوند. معمولاً افراد ادارى اين گونه هستند و از چرخه نوع دوم بيشتر تبعيت مى‏كنند.


افرادى هم هستند كه چرخه خواب منظمى ندارند و وقت خواب و بيدارى آنها، دائما تغيير مى‏كند. گاهى زود مى‏خوابند و دير هم بلند مى‏شوند و يا برعكس. اين افراد معمولاً دچار اختلال خواب هستند؛ يا به تدريج دچار اختلال خواب مى‏شوند. دو نوع اول، گرچه موجب اختلال خواب نمى‏شود؛ اما آنچه با فرهنگ دينى ما سازگارتر و مناسب‏تر است، اين است كه ما كارهاى خودمان را به گونه‏اى تنظيم كنيم كه شب زود بخوابيم و صبح‏ها نيز حداقل يك ساعت مانده به طلوع آفتاب بيدار شويم. اگر بتوانيم قبل از اذان صبح بيدار شويم، خيلى مطلوب‏تر است. در هر حال خواب كافى و به اندازه، براى ترميم انرژى‏هاى از دست رفته و آمادگى براى فعاليت‏هاى مجدد روز بعد، ضرورى است و راهى وجود ندارد جز تنظيم يك برنامه دقيق و رعايت راه‏كارهايى كه در بالا به آنها اشاره شد.