مراسم عقد ...

پرسش: 
در جشن عقد من و همسرم از عمو هاي ايشان فقط يكي ازخانوادهاي عمويش حضور داشتند،در همان روز عقد بغض گلوي شوهرم رو گرفته بود و اين من بودم كه بهش دلداري دادم اما پس از مراسم ما گذشته و همچنان بهش تبريك هم نگفته اند،در حال حاضر نامزدم از من انتظار دارد كه بدون هيچ دعوتي به خانه عموهايش برويم اما من گفتم وقتي آنها يك تبريك هم نگفته اند دوست ندارم برويم اما او به من مي گويد ميخواهم ببينم خجالت مي كشند يا نه ؟ من ازشما يه راهنمايي ميخواهم تا مشكلاتمون حل شود وآرامشي كه با شوهرم انتظارش را داريم برسيم با تشكر.

خواهر گرامي، خوشحاليم كه به ما اعتماد كرده و سوالتان را با ما در ميان گذاشته‌ايد. اميدواريم بتوانيم همراه و راهنماي خوبي براي شما باشيم.
متن ارساليتان را با دقت خواندم و با خواندن آن وضعيتي را كه در برخورد با خانواده شوهرتان با آن مواجه هستيد را تا حدی درك كرده و خوب مي دانم كه خواه ناخواه ممكن است با برخوردهايي از سوي آنان رو به رو شويد كه پايه منطقي ندارد و شما را بيازارد، امّا هميشه يك نكته كليدي در زندگي يادتان باشد كه « با انتخاب صحيح براي ازدواج لزوماً قادر نخواهيم بود تا ابد در زندگي خود احساس خوشبختي نماييم، بلكه مسير زندگي پيچ و خم هاي زيادي دارد كه شايسته است با صبر و تحمّل و آشنايي با مهارت هاي مختلف زندگي بر مسائل آن فائق آييم».
خواهر گرامي لحظه ای خودتان را جای بنده قرار دهید و سعی کنید همین سوال را از خودتان بپرسید، چه جوابی به این سوال می دادید؟ آیا پیشنهاد می کردید برای همیشه با عموهای شوهرتان قطع رابطه کنید و یا اینکه راه حل دیگری به نظر شما می رسید؟ قبل از خواندن جواب سوال می خواهم در این باره با دقت کافی تامل کنید.
اکنون می خواهم به شما فرمول موفقیت در زندگی مشترک را که در تمام مشکلات، چالش ها و بگو مگو های همسران نقش اساسی دارد را به شما آموزش دهم. فرمولی که اگر زن و شوهر از آن استفاده کنند، هیچ گاه در زندگی خود با بن بست روبرو نمی شوند. به نظر شما این فرمول چیست؟ کدام روان شناس خانواده این فرمول را کشف کرده است؟ در کدام کتاب غربی به آن اشاره شده است؟ اما نه، من این فرمول را پس از سال ها مشاوره خانواده به دست آوردم اما نه در کتابها و نظریات روانشناسان غربی، بلکه در نهج البلاغه امام و پیشوای شیعیان جهان. لحظه اي خودتان را جاي همسرتان قرار دهيد.در شرائطي كه همسرتان نسبت به رفتار اشتباه خانواده خود هیچ تقصیری ندارد، او چه انتظاري از شما دارد ؟ آيا او خودش هم از رفتار اقوام خود ناراحت نیست، پس چرا به شما اصرار می کند که به دیدن عموهایش بروید؟ آيا انتظار ندارد كه براي استحكام بنيان خانواده، نشان دادن عشق و علاقه خود به او، غرورتان را زير پا بگذاريد و به دیدن عموهایش بروید؟ درست است! دقيقا همان انتظاراتي كه براي تغيير روابط از همسرتان توقع داريد، او نيز همان توقعات را از شما دارد. شاه كليد آغاز حركت اصلاحي در محيط خانواده سخن گهربار مولاي متقيان امام علي عليه السلام است:
«آنچه را كه براي خود دوست داري براي ديگران نيز دوست بدار و آنچه را كه براي خود نمي پسندي براي ديگران مپسند.»[ نهج البلاغه، نامه 31.]پس همانطور كه اگر چنین موضوعی برای شما اتفاق افتاده بود و اقوام نزدیک شما به مراسم ازدواج نمی آمدند انتظار داشتید همسرتان در اين كار خير پيشقدم شود، فرصت را از دست ندهيد و با شوهرتان در مورد تصمیم درستی که گرفته است همکاری کنید.
چند نکته:
1- به یاد داشته باشید تا آخر عمر نمی توانید با خانواده همسرتان قطع رابطه کنید، پس بهتر است خودتان با بزرگواری زمینه ارتباط با آنان را فراهم کنید.
2- اقوام انسان دست و بازوی انسان محسوب می شوند که در سختی ها به کمک به او می آیند؛ بنابراین انسان تحت هیچ شرایطی نباید آنان را از دست بدهد.
3- چنانچه احساس می کنید برخی از اقوام خانواده شوهرتان در زندگی شما دخالت می کنند، چاره آن قطع ارتباط با آنان نیست، بلکه باید با مدیریت رفتار آنان از آسیب دیدن زندگی مشترک خود جلوگیری کنید.
4- به یاد داشته باشید که حفظ خانواده مهم تر از آن است که بواسطه مسائل پیش پا افتاده آسیب ببیند، بنابراین از اشتباه خانواده شوهرتان گذشت کنید و این نکته را به او خاطر نشان شوید که فقط به دلیل عشق و علاقه ای که به او دارید، به دیدن خانواده او می روید.
امیدوارم در تمام مراحل زندکی موفق و سر بلند باشید.
باز با ما سخن بگوئید.