با خانواده اش سردم!

پرسش: 
با خانواده همسر كه به تازگي با ايشان آشنا شده ام بسيار سرد برخورد مي كنم براي ايجاد رابطه اي گرم راهنمايي كنيد؟

دانشجوی گرامی؛ یکی از مسائلی که معمولاً زوج¬های جوان درباره آن می پرسند، شیوه برقراری ارتباط با خانواده همسر می باشد. جای بسی خوشحالی دارد که شما از این دسته افراد بوده و از نحوه برقراری ارتباط گرم و صمیمانه با خانواده همسرتان سخن به میان آورده اید؛ زیرا برخی از زوجهای جوان تا جایی از ماجرا پرتند که حتی در ضرورت ارتباط با خانواده همسر دچار شک و تردیدند و گاه ضرورتی در آن نمی بینند، بلکه اساساً به صورت مستقیم و غیرمستقیم و با استفاده از ترفندهای مختلف به دنبال آن هستند که رابطه ای با خانواده همسر خود نداشته باشند. حال بماند که برخی دیگر نیز در مورد حدود این روابط دچار مشکل بوده و تا جایی پیش می روند که با نیّت خیر مثلاً حفظ کیان خانواده، پرهیز از سستی آن و کاهش اختلافات خانوادگی حتی مانع ارتباط همسر خود با خانواده اش می گردند. برای پاسخگویی به سؤال جنابعالی در جهت افزایش صمیمیّت در روابط با بستگان همسرتان شایسته است به راهکارهایی که در ادامه بدان اشاره می گردد، توجه نمایید.


1. سعی نمایید بستگان همسرتان را به این دلیل که منسوب به شریک زندگیتان می باشند، از ته قلب دوست داشته و این علاقه خود را در برخوردها و روابطتان به شکلی مناسب اظهار نمایید.


2. یکی از اصول فوق العاده مهم در ایجاد صمیمیت با افراد فامیل به ویژه فامیل همسر این است که با آنها رفت و آمد داشته باشید و روابط نزدیکی با آنها برقرار سازید؛ زیرا فاصله ضد صمیمیّت است.


3. آنها را بخاطر کوچکترین توانایی های فردی، فامیلی و ... تحسین نمایید.


4. تاریخ تولّد بستگان درجه یک همسرتان نظیر پدر، مادر، برادر و خواهرش را کشف نموده و در آن روز هدیه ای هر چند کوچک برایشان تهیّه نمایید.


5. در خطاب قرار دادن بستگان همسرتان کاملاً رعایت ادب و نزاکت را نموده و به گونه ای آنها را مورد خطاب قرار دهید که احساس ارزشمندی و احترام نمایند.


6. علاقه خود را به افراد فامیل همسرتان با زبان نیز اظهار نمایید.


7. هنگامی که وقایعی نظیر مریضی، فوت و حادثه ای برای افراد فامیل همسرتان به وجود می آید، با آنها همدردی نموده و به عیادتشان بشتابید.


8. همانگونه که در مورد رفع نگرانی از خانواده و فامیل خود دغدغه مند هستید، به دنبال کشف و رفع نیاز بستگان همسرتان نیز باشید. البته توجه داشته باشید که کشف نیاز آنها باعث مداخله بی مورد در کار آنها نشود.


9. همیشه در برخورد با بستگان همسرتان چهره بشّاش و متبسّم داشته باشید.


از عوامل منفی در تداوم صمیمیت نظیر 1- ارتباط بیش از حد 2- عدم تلاش برای بیشتر صمیمی شدن و 3- دخالت کردن بپرهیزید.