از رفتار دوگانه آنان ناراحت می شوم

پرسش: 
همسرم از يك خانواده پرجمعيت و شغل آزاد مي باشد كه همه خانم هاي برادرش خانه دار هستندو فقط من كارمندم خيلي سعي كردم با آنها ارتباط خوبي داشته باشم به مناسبتهاي مختلف برايشان پيام تبريك تولد و يا سالگرد ازدواج ارسال نمودم تا بتوانم رابطه خوبي با هم داشته باشيم اما آنها طور ديگري رفتار مي كنند. البته وقتي در جمعشان هستم با همديگر به ظاهر خوب هستند ولي پشت سرهمديگر بارها و بارها شنيده ام كه بد مي گويند. البته همسرم هم متوجه اين رفتارهاي متضادشان هم شده و من وقتي با آنها هستم ناخداگاه از رفتار و منش آنها ناراحت مي شوم و نمي خواهم اين باعث خوردن لطمه اي به زندگيم شود لطفاً مرا راهنمايي كنيد كه چه كنم؟

پرسشگر محترم؛ دغدغه شما براي اصلاح رفتار خانواده همسرتان ستودني است، اميدواريم تلاش شما براي برقراري ارتباط مناسب با آن ها به حدّي اثرگذار باشد كه علاوه بر متوجّه نمودن آنان نسبت به عملكرد ناشايست شان در قبال يكديگر، نگراني شما از تأثيرپذيري خود و همسرتان از رفتار آنان را نيز مرتفع سازد.


حقيقتاً نگراني شما در مورد تأثيرپذيري از چنين افرادي بسيار بجاست. امام كاظم (عليه­السلام) در اين زمينه مي‏فرمايند: وقتي پنجمين فرزند از فرزندان من غايب شد، در مورد دين خود بسيار مراقب باشيد . مبادا كسي شما را از دين‏تان جدا سازد.[1]


امّا شايسته است به اين نكته اساسي توجّه داشته باشيد كه اين­گونه تأثيرپذيري­هاي منفي برخاسته از دو عامل1. ضعف آگاهي و 2. ضعف اراده مي­باشد؛ بنابراين مطمئن باشيد هر اندازه كه خود و همسرتان در تقويت اراده و افزايش دانش خويش در زمينه مسائل ديني، فرهنگي و اجتماعي بيشتر تلاش نماييد، احتمال تأثيرپذيري شما از رفتار منفي آنان كاهش يافته و ميزان تأثيرگذاري مثبت شما بر آنان افزايش خواهد يافت.


با توجّه به نكته فوق خواهشمنديم:


1- به هيچ وجه به گزينه قطع رابطه با آنان نينديشيده و از تلاش­هايي كه به گوشه اي از آن در متن ارسالي خود اشاره نموديد نظير هديه و ...، دست برنداريد؛ زيرا زماني مي­توان بر فرد يا افراد مقابل تأثير گذاشت كه ارتباطي با آن­ها وجود داشته باشد؛ و گرنه هيچ گونه تأثيرپذيري و تأثيرگذاري متصوّر نخواهد شد.


2- به طور مستقيم از آن ها گلايه نكنيد؛ زيرا وقتي تذكّر اخلاقي با كنايه و اشاره گفته شود، زودتر اثر مي­بخشد تا اين كه بخواهيد با صراحت از اشتباه و يا گناه آنان نام برده و انتقاد نماييد. شايد خود شما نيز به تجربه دريافته باشيد كه اين طيف از افراد وقتي مورد انتقاد مستقيم قرار مي­گيرند در برخي از موارد به توجيه عمل ناصحيح خود روي آورده و گاه متأسّفانه گستاخ­تر مي­شوند.


3- بنابر فرموده امام جواد عليه السلام انسان مؤمن به داشتن سه ويژگي نيازمند است كه يكي از آن موارد« توفيق از سوي خداوند » است.[2]توفيق يعني علل و اسباب رسيدن به چيزي يا تحقق آرزويي. آن­چه شايسته است شما در اين ميان بدان توجّه داشته باشيد آن است كه خداوند به وسيله انسان هاي ديگر يا ... فراهم كننده اين عوامل و اسباب است؛ بنابراين تلاش نماييد كه شما زمينه چنين توفيقاتي براي افراد مورد نظر باشيد. به عنوان نمونه سعي نماييد چند نكته مثبت و ارزشمند را در آن ها شناسايي نموده و در برخورد با آن ها برجسته نماييد تا جايي كه در جمع خودشان و ساير جمع ها، اين افراد را بخاطر صفات ارزنده­شان بستاييد؛ زيرا از اين طريق علاوه بر آن كه رابطه شما با آن ها مستحكمتر خواهد گرديد، انگيزه آن ها نيز براي افزايش كارهاي مثبت شان بيشتر خواهد شد.


4- اگر كنايه‌اي به شما مي زنند، سعي كنيد با كمي لبخند و طنز آن را با شوخي رد كنيد؛ زيرا تجربه نشان داده كه هرگونه عصبانيت اوضاع را بدتر مي‌­سازد؛ بنابراين در جواب كنايه‌هايي كه مي‌شنويد، لبخند بزنيد؛ زيرا باعث مي‌شود كنايه‌ها كمتر گردد.


5- حد و مرزهاي اشتراك و اختلاف خود را با آن ها در احساسات، انديشه‌ها و توقعات در زمينه هاي گوناگون مشخّص نموده و گنجايش خود را در معاشرت با آنان مشخص كنيد تا در موقع لزوم رفتار مناسب را در پيش گيريد. به عنوان مثال بين خود و همسرتان رمزي بگذاريد تا به وسيله آن همسرتان متوجّه شود كه ديگر از بودن در كنار اين افراد خسته شده‌ايد و زمان رفتن به خانه رسيده است.