حتما تا امروز در میان اعضای‌خانواده یا دوستان خود افرادی را دیده‌اید که برای افزایش زیبایی ظاهر یا ایجاد تغییر، دست به دامن جراحان پلاستیک می‌شوند و به این ترتیب با ایجاد تغییر در سایز یا شکل بینی‌شان تصمیم می‌گیرند زندگی جدید و متفاوتی را تجربه کنند.

------------------" ادامه مطلب"------------------

جراحی بینی یکی از رایج‌ترین و شایع‌ترین جراحی‌های پلاستیک و زیبایی میان زنان و مردان ایرانی محسوب می‌شود که اگرچه با هدف زیبایی و داشتن ظاهری متناسب میان مردم باب شده، اما در صورتی که این جراحی با همراهی و مشاوره یک جراح و پزشک متبحر و با تجربه انجام شود، می‌تواند بسیاری از عارضه‌ها و اختلالات موجود در بینی از قبیل قوز بینی، افتادگی نوک بینی یا زاویه‌دار شدن آن، بزرگ بودن حفره‌های‌بینی و دیگر اختلال‌های شایع بینی را برطرف کند. در این خصوص به گفت‌و‌گویی با دکتر سید جواد امیری‌زاد، دبیر انجمن جراحان پلاستیک نشسته‌ایم.
جراحی پلاستیک چیست؟
پلاستیک، کلمه لاتین به معنی فرم‌دادن یا شکل دادن است. هرنوع تغییر شکلی که در سر و صورت، تنه و اندام‌ها ایجاد شود چه به صورت مادرزادی ، تصادفات، سوختگی یا تغییرات برای افزایش‌سن را با جراحی پلاستیک می‌توان اصلاح کرد. این اصلاحات نسبی است.
چه نوع افرادی بیشتر به این نوع اعمال جراحی علاقه‌مند هستند؟
درحال‌حاضر از هر قشر و طبقه‌ای متقاضی عمل‌جراحی پلاستیک هستند. از نظر سنی از 18-17سال به بالا تا 70سال که البته در هر سنی متقاضی عمل خاصی هستند، مثلا افراد جوان بیشتر اعمال جراحی‌بینی و پروتزهای گونه، چانه و سینه و سنین میانسالی اعمال جراحی سینه، شکم و لیپوساکشن و کمی مسن‌تر جراحی‌های صورت و پلک‌ها را انجام می‌دهند.
بیشترین عمل جراحی پلاستیک کدام است؟
در ایران عمل جراحی بینی بیشترین متقاضی را دارد، پس از آن می‌توان از عمل لیپوساکشن سینه، شکم، پلک‌ها و صورت نام برد. در آمریکا به ترتیب لیپوساکشن، پلک‌ها و پروتز سینه است.
سن مناسب برای جراحی پلاستیک بینی چقدر است؟
در خانم‌ها 17سالگی و آقایان 18سالگی. در سنین بالا بسته به وضع عمومی فرد از نظر سلامت پزشکی مثلا نداشتن مشکل قلبی، ریوی یا بیماری خاصی که عمل جراحی را با خطر مواجه کند، تا بالای 60سالگی هم می‌توان انجام داد.
در مورد جراحی بینی با لیزر چه نظری دارید؟
این موضوعی است که در ایران توسط بعضی افراد سودجو شایع شده است و به هیچ عنوان صحت ندارد. در آمریکا و اروپا نیز چنین موضوعی واقعیت ندارد.
آیا لیزر عارضه دارد؟
لیزر در بسیاری از رشته‌های تخصصی پزشکی مصرف دارد ولی اگر منظور لیزر در ضایعات پوست باشد باید گفت که در موارد کمی می‌تواند باعث تیرگی یا کمرنگی (مثل پیسی) پوست یا ایجاد اسکار (جوشگاه) در پوست شود.
عمل زیبایی بینی به غیراز تغییر شکل ظاهری چه تاثیرات دیگری در مراجعان دارد؟
چنانچه موازین و اصول صحیح در جراحی‌بینی رعایت شود، نه‌تنها تاثیرات مثبتی از نظر ظاهر خواهد داشت بلکه از نظر تنفسی نیز در موارد مشکل‌دار بهبود می‌یابند، برعکس آن نیز صدق می‌کند.
موردی‌که می‌توان تاکید و توصیه کرد، این‌که اصراری در کوچک‌ و عروسکی کردن بینی نکنید چرا که احتمال بروز مشکلات تنفسی را افزایش می‌دهد.
چه کسانی کاندیدای بهتری برای عمل جراحی زیبایی هستند؟
داشتن ثبات روحی و روانی، واقع‌گرا بودن و پذیرفتن این‌که نتایج جراحی زیبایی نسبی است نه مطلق، ضمن این‌که از نظر جسمی نیز سالم باشند، اهمیت دارد.
افرادی‌که وسواس دارند یا به اصرار دیگران تصمیم به عمل‌جراحی زیبایی برای به دست‌آوردن همسر یا حفظ و نگهداری آن می‌گیرند یا این‌که با عمل پلاستیک شبیه‌فرد دیگری می‌خواهند، بشوند یا پس از عمل موردتوجه دیگران قرار می‌گیرند، کاندیداهای مناسبی نیستند.
از کشورهای دیگر هم مراجعه‌کننده دارید؟
از کشورهای منطقه مثل عراق، کویت، امارات، جمهوری آذربایجان و ارمنستان مراجعه‌کننده برای جراحی پلاستیک وجود دارد. همچنین ایرانیانی که مقیم کشورهای خارجی هستند باتوجه به شناختی که از وضع جراحی پلاستیک در ایران دارند و نه فقط برای هزینه کمتر در ایران این عمل را انجام می‌دهند.
چه توصیه‌هایی به مراجعان خود دارید؟
- اصراری بر انجام جراحی‌های غیرضروری نداشته باشند.
- واقع‌گرایانه با ‌جراحی پلاستیک برخورد کنند.
- تحت تاثیر تبلیغات رسانه‌ای قرار نگیرند.
- افراد متخصص و دوره دیده مصوب از وزارت بهداشت را برای جراحی انتخاب کنند، (دوره‌های چند‌روزه‌ای که توسط شرکت‌ها برگزار می‌شوند حتی در کشورهای سومالی دوره مصوب و مورد تایید نیستند).
- در مورد نوع عملی که قرار است انجام شود یا پروتز یا ژلی که قرار است استفاده شود اطلاع کامل کسب کنند. در مراکز جراحی مورد تایید عمل کنند

منبع:شبکه ایران