استراحت خوب و کافی هوشیاری و خلق و خو را بهبود می دهد .این احساس را همه افراد بعد از یک خواب شبانه کافی و راحت تجربه کرده اند.اما کیفیت خواب علاوه بر افزایش سطح هوشیاری و بهبود خلق و خو فواید دیگری هم دارد.کیفیت مناسب خواب سوخت و ساز بدن را تنظیم و به از دست دادن وزن بدن کمک می کند.

 

----------------------"ادامه مطلب"----------------------

مطالعات اخیر نشان داده بین نور و ازدست دادن وزن رابطه مستقیمی وجود دارد به عبارت دیگر افزایش وزن با میزان خواب مرتبط است.
خواب سوخت و ساز بدن را تنظیم می کند
در مطالعه انجام شده توسط متخصصان بیماری های قلبی روشن شده ، خواب یک تنظیم کننده مهم سوخت و ساز بدن و مصرف انرژی است.هنگامی که بدن از خواب محروم می شود هورمون های تنظیم کننده سوخت و ساز بدن و افزایش گرسنگی تحت تاثیر قرار گرفته و منجربه تحریک افزایش مصرف کالری می شوند در نتیجه کمبود خواب با افزایش وزن همراه است.
کیفیت خواب و مصرف کالری
پژوهشگران دانشگاه کلمبیا در نیویورک دریافتند بین نور ،طول و مرحله خواب ،گرسنگی و افزایش وزن ارتباط وجود دارد.آنها دریافتند طول زمان خواب مهم است اما ترکیب خواب (زمان و درصد خواب کلی صرف شده در هر مرحله )با کاهش سرعت سوخت و سا زبدن ،افزایش گرسنگی و افزایش مصرف کالری بویژه چربی و کربوهیدرات در ارتباط است که این امر منجربه افزایش وزن می شود.
نسخه ای برای کاهش وزن
حفظ یک برنامه خواب منظم (به طور متوسط هشت ساعت در شب )متابولیسم بدن را تنظیم می کند و تمایل به پرخوری را کاهش می دهد . ارتباط بین خواب و چاقی باعث شده بسیاری از پزشکان شبکه مبارزه با چاقی در کانادا خواب کافی را به عنوان بخشی از برنامه های کاهش وزن پیشنهاد دهند.
یکی از این متخصصان در مجله انجمن پزشکی کانادا راه حل واقعی برای از دست دادن وزن را غذای کم ،تحرک بیشتر و خواب بیشتر توصیف کرده است.با این حال مشاهده می شود عادات های خواب هنگام تجویز برنامه های کاهش وزن بیماران مبتلا به چاقی نادیده گرفته میشود.
افزودن خواب در برنامه کاهش وزن
درک درست از رابطه بین خواب ،گرسنگی و افزایش وزن اضافه کردن خواب را به برنامه کاهش وزن ضروری می کند.برای داشتن یک خواب خوب و راحت موارد زیر را جدی بگیرید:
-از تماشای تلویزیون یا استفاده از رایانه در اواخر شب و نزدیک به زمان خواب بپرهیزید.
-از مصرف کافئین زیاد در شب اجتناب کنید.
-از داروهایی که کیفیت و طول مدت خواب را تحت تاثیر می گذارند،بپرهیزید.
-اگر مسئله استرس زایی در زندگی وجود دارد و باعث نگرانی و اضطراب شده است باید با شخصی در این باره صحبت شود همچنین یوگا و مدیتیشن از جمله فعالیت هایی هستند که منجربه کاهش سطح استرس و خواب راحت در طول شب می شوند.
-مراقب زمان حضور در شبکه های اجتماعی باشید.شبکه های اجتماعی باعث شکاف عمیق در ساعت های فیزیولوژیک بدن شده است بطوریکه تعادل ریتم شبانه روزی را به هم زده و باعث احساس مزمن خستگی در طول روز می شود.
خواب کافی ، ریتم شبانه روزی منظم و تنظیم ساعت فیزیولوژیک بدن به حفظ وزن سالم و جلوگیری از بسیاری از مشکلات سلامتی و احساس بهتر و زندگی شادتر و سازنده تر کمک می کند.

 

منبع: شبکه ایران