چرا بعضی وقت ها نمی توانیم خوب بخوابیم؟ دلایل زیادی وجود دارد که باعث به هم خوردن سیکل خواب می شود.

سال هاست که متخصصان در پی یافتن علل و عوامل مربوط به بر هم خوردن سیکل خواب افراد مبتلا به بی خواب هستند ولی نکاتی وجود دارد که رعایت کردن آن از سوی افراد باعث می شود تا بتوانند خواب خوش و راحت تری را تجربه کنند.

 

ادامه مطلب:

کافئین
کافئین یکی از عوامل بر هم خوردن سیکل خواب است.مصرف زیاد کافئین موجب بی خوابی می شود.زمانی که افراد کافئین مصرف می کنند و یا از نوشیدنی های حاوی آن تغذیه می کنند،تاثیر این ماده را تا 12 ساعت در بدن دارند؛بنابراین برای تجربه کردن یک خواب خوب از بعد از ظهر مصرف آن را باید قطع کرد.
نیکوتین
نیکوتین ماده ی دیگری است که موجب بی خوابی می شود و مانند یک محرک عمل می کند.اگر از بی خوابی رنج می برید مصرف نیکوتین را محدود کنید.
شیر
شیر گرم به علت دارا بودن اسید آمینه تریپتوفان برای رفع بی خوابی موثر است.مصرف یک فنجان شیر گرم قبل از خواب تاثیر به سزایی برای خواب خوش دارد.این ماده در گوشت مرغ و بوقلمون نیز به وفور یافت می شود.
تدارک خواب
استفاده از لباس خواب،تنظیم ساعت ،کاهش نور ،ملحفه اضافی،مرتب کردن اتاق خواب و ... همه و همه به عنوان ابزار یک خواب خوب برشمرده می شوند.اگر قصد دارید خواب خوشی داشته باشید ساعتی قبل از خواب توجه تان را به این موارد معطوف کنید.
فضای خنک
گرمای اتاق،ملحفه ضخیم و لباس های گرم باعث کلافگی و بدخوابی می شود.توجه به درجه حرارت اتاق و استفاده از یک دماسنج امکان توجه به این نکته را ممکن می سازد.استفاده از فن برای به گردش در آوردن هوای اتاق خواب موجب کیفیت خواب خواهد شد.
ساعت بدن
هر فرد دارای یک ساعت داخلی در بدن خود است که چرخه خواب و بیداری او را کنترل می کند.
نور خورشید هر روز در زمانی معین این چرخه را به حرکت در می آورد.در این زمان دیگر مهم نیست فرد چه زمانی به رختخواب می رود ، زیرا نور خورشید او را بیدار می کند.در روز های تعطیل و یا زمان هایی که احساس می کنید به شدت خسته هستید،با نصب پرده های ضخیم بیدار شدن ساعت بدن را به تعویق بیندازید.
چرت زدن
چرت زدن های گاه و بیگاه در طول روز موجب می شود که نتوانید خواب عمیق و خوبی را در آخر روز و شب هنگام تجربه کنید.

منبع: شبکه ایران