صبحانه مهم ترین وعده غذایی روزانه محسوب می شود .در حالی که خوردن هر وعده غذا الگوی تغذیه خوب را نشان می دهد اما خوردن صبحانه اثرات مثبتی بر سلامتی و توانایی یادگیری در کودکان دارد.

یک صبحانه مغذی چیست؟صبحانه مغذی وعده غذایی است که از حداقل دو تا پنج گروه از مواد غذایی سالم تشکیل شده است.اما واقعیت آن است که خوردن هر نوع ماده غذایی هنگام صبح بویژه برای بچه ها بهتر از آن است که چیزی نخوردند.

 

ادامه مطلب:

عادت خوردن صبحانه قبل از رفتن به مدرسه ایده خوبی است به این خاطر کودکانی که صبحانه می خورند عملکرد ذهنی بهتری در مدرسه از خود نشان می دهند.گرسنگی باعث می شود تا کودکان به سختی بتوانند ذهن شان را برای یادگیری متمرکز کنند در حقیقت مطالعات نشان می دهد کودکانی که صبحانه می خوردند توجه بیشتری نسبت به درس نشان می دهند.زمانی که بدن هنگام صبح غذا و کالری دریافت نمی کند، گلوگز یا قند خون بدن افت پیدا می کند.گلوکز همان سوخت مورد نیاز سلول ها است . سلول های مغز بویژه هنگامی که غلظت قند خون به مقدار کافی در دسترس نیست تنبل می شوند ، در نتیجه بدون انرژی کافی ذهن کودکان تنبل شده و عملکرد حافظه کم می شود.
کودکان بدون وعده غذایی صبح برای رفع مواد مغذی روزانه بدن تحت فشار قرار می گیرند.یک لیوان شیر یا یک لیوان آب پرتقال مقدار قابل توجهی از انواع مواد مغذی بخصوص ویتامین ها ی ب ، ث ، دی ،کلسیم ،اسید فولیک و آهن را تامین می کند. غلات ،شیر ،آب میوه ،پنیر ،نان ،میوه و کره بادام زمینی همگی غذاهای سالم برای وعده صبحانه به شمار می روند .اما گاهی کودکان از خوردن صبحانه های سنتی طفره می روند اما این بدان معنا نیست که آنها بدون صبحانه راهی مدرسه شوند.برای اینکه کودکان به خوردن صبحانه علاقمند شوند به دستورالعمل های زیر توجه کنید.
-نان را به اشکال حلقوی برش دهید و روی آن بادام زمینی یا گردو بزنید و با چند کشمش تزئین کنید و همراه با شیر میز صبحانه کودک را آماده کنید.
- غذاهای باقیمانده را گرم کرده و همراه با آب میوه یک صبحانه خوشمزه تدارک ببینید.
-پنیر را رشته رشته رنده کرده و با نان تست سبوس دار ترکیب کنید و داخل ظرف ریخته وبا تکه های تازه میوه تزئین کنید.
-تخم مرغ آب پز را درون نان تست قرار داده و همراه با لیوان شیر صبحانه خوشمزه ای را برای کودک آماده کنید.
-نان را پس از حرارت دادن با لایه ای از کره بادام زمینی و قطعات موز بپوشانید این یک وعده خوب و مغذی برای صبحانه است.
برای تهیه عصرانه یا میان وعده صبح مدرسه به دستورالعمل های زیر توجه کنید.
-یک لایه از سینه بوقلمون را برش داده و همراه با تکه های کوچک پنیر و سبزیجات رنگارنگ یک ساندویچ خوشمزه و رنگارنگ تهیه کنید .
-یک لیوان فانتزی تهیه کنید وبستنی خانگی برای کودکان تهیه کنید برای این منظور ماست میوه ای یا سر شیررا همراه به تکه های یخ و قطعات تازه میوه و غلات غنی از آهن ترکیب کنید کودکان و نوجوانان از این مخروط بستنی استقبال ویژه ای خواهند کرد.
-قطعات میوه های خشک و کشمش را همراه با بلغور یا جودوسر بو داده ترکیب کنید و آن را در ظرف مخصوصی بریزید .این یک میان وعده مغذی و مفید برای کودکان است.
-به جای تهیه آب میوه های آماده که حاوی مواد نگهدارنده هستند پوره سیب و گلابی را داخل آب پرتقال یا آب هویچ ریخته و در بطری پلاستکی بریزید تا کودک به عنوان یک نوشیدنی از آن استفاده کند.
-پنیر را با گلابی یا سیب خرد شده مخلوط کنید و آن را روی کراکر گندم یا نان تست قرار داده و کودک را به خوردن این میان وعده فانتزی ترغیب کنید.

منبع: شبکه ایران