معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: 79 درصد جامعه معتادان کشور را افرادی با سطح سواد بالای دیپلم تشکیل می دهند.

«بابک دین پرست» در دومین جلسه شورای هماهنگی استان مرکزی افزود: همانگونه که وزیر کشور و دبیرکل ستاد تأکید دارند، اگر مردم مشارکت نکنند، نمی توانیم همین اندازه از توفیقات را در راستای مبارزه با موادمخدر به دست آوریم.

 

ادامه مطلب:

 

بر اساس اعلام ستاد مبارزه با مواد مخدر، وی با ابراز گلایه از تشکیل نشدن منظم جلسات شورا گفت: امیدورایم با تدبیر استاندار استان، وضعیت جلسات شورا، نیروی انسانی و ساختار دبیرخانه آن بهبود یابد.

 

دین پرست با تاکید بر ضرورت تغییر نگاه در مبارزه با موادمخدر، افزود: سال گذشته(1391) بیش از 500 تن انواع موادمخدر و 260 هزار نفر از عوامل تهیه و توزیع مواد مخدر در کشور دستگیر شده اند.

 

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: طی 30 سال گذشته از عمر انقلاب، بیش از سه هزار و 700 شهید و 12 هزار جانباز تقدیم انقلاب شده اما چرا علی رغم تمامی تلاش ها، وضعیت هنوز قابل قبول نیست و نه خود و نه مردم از وضعیت مبارزه راضی نیستیم؟

 

دین پرست با انتقاد از نحوه ارزیابی و شاخص های ارزیابی دستگاه های کشور گفت: چرا باید شاخص موفقیت ما در حوزه مقابله، میزان کشف مواد مخدر یا دستگیرشده ها باشد؛ اینگونه ارزیابی ها فقط سبب کمی سازی عملکرد دستگاه و دور شدن از اصل کیفیت فعالیت ها می شود.

 

وی با اشاره به ماده 43 اصلاحیه قانون مبارزه با مواد مخدر مبنی بر کنترل تحت نظارت گفت: در حوزه مقابله با عرضه لازم است با بهره گیری از این ماده قانونی چرخه قاچاق مواد مخدر را کنترل کنیم.

 

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر با تاکید بر لزوم انجام بیمه معتادان علی رغم تخصیص اعتبارات لازم به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: متأسفانه با همه پیگیری های انجام شده تاکنون وزارتخانه مذکور نسبت به بیمه کردن معتادان اقدامی نکرده است.

 

دین پرست با اشاره به تدوین سند جامع پیشگیری اولیه از اعتیاد گفت: اعتبارات این سند 20 درصد باید از محل اعتبارات ستاد و 80 درصد از اعتبارات ذاتی دستگاه ها تأمین شود که علاوه بر این شخص دبیر کل ستاد مکاتبه ای با استانداران مبنی بر اختصاص اعتبار 10 درصد شاخص های فرهنگی جهت اجرای پروزه های سند ابلاغ کرده اند که لازم است تمامی دستگاه های مشمول سهم خود را مطالبه کنند.

 

وی با اعلام خبر اضافه شدن دستگاه های مشمول اعتبارات ستاد از هفت به 15 دستگاه گفت: مشکل اعتیاد افراد بی اطلاع نیست، بلکه باور نکردن خطرات ناشی از اعتیاد است؛ از این روست که 75 درصد جامعه معتادان ما را افرادی تشکیل می دهند که سطح سواد آنها بالای دیپلم است.

 

دین پرست از تدوین پروتکل درمان با داروهای «آگونیست» و پروتکل مراکز اقامتی میان مدت توسط ستاد خبر داد و با اشاره به افزایش تعرفه های درمانی مراکز اقامتی افزود: بر این اساس بهزیستی کشور موظف به تامین مابه التفاوت و یارانه مناسب این مراکز است.

 

منبع: ایرنا