مادران باید در طول 9 ماه انتظار مراقبت های ویژه ای از خود به عمل آورند تا نوزاد سالمی به دنیا آورند.
یکی از دغدغه های اصلی متخصصان ،تغذیه در دوران بارداری است.زنان باردار باید از خوردن برخی مواد غذایی پرهیز کنند .

ادامه مطلب:

لیست غذایی زیر خوراکی های ممنوع دوران بارداری محسوب می شود.


تن ماهی و پنیرهای حاوی کپک


نیشتا ساکسنا متخصص تغذیه بالینی و مدرس دانشگاه تورنتو می گوید:غذاهایی مانند تن ماهی و پنیرهای کپکی برای جنین خطرناک هستند.این غذاها خطر سقط جنین یا کم وزن شدن او را هنگام تولد افزایش می دهند.


کالباس سرد و هات داگ


دلیل عمده نگرانی از مصرف گوشت های فرآوری شده میزان بالای نیترات موجود در آنها است نیترات ماده نگهدارنده ای است که از رشد باکتری ها جلوگیری می کند این ترکیب شیمیایی منجربه سرطان روده بزرگ می شود.همچنین گوشت های فرآوری شده دارای باکتری لیستریا هستند .زنان باردار به دلیل تغییرات هورمونی و سیستم ایمنی بدن شان 13 تا 15 برابر بیشتر از سایر افراد احتمال تماس با این باکتری را دارند.در واقع زنان باردار نسبت به دیگر افراد آسان تر در معرض خطر این باکتری قرار می گیرند.لیستریا خطر تولد نوزاد مرده را افزایش می دهد این چیزی است که خوردن سوسیس و کالباس را در دوران بارداری ترسناک می کند.


تخم مرغ ،گوشت و ماهی خام


با غذاهایی مانند استیک و دسرهای حاوی تخم مرغ خام خداحافظی کنید چرا که آنها حاوی باکتری کلی فرم ،توکسوپلاسما یا سالمونلا هستند.سالمونلا منجربه نقایص مادرزادی در جین می شود.
ماهی و گوشت خام به راحتی قابل تشخیص هستند اما گاهی اوقات تشخیص تخم مرغ خام سخت است سس سالاد سزار و سس مایونز خانگی و بسیاری از سس های تجاری همگی حاوی تخم مرغ خام هستند.برای اطمینان از تولد نوزادان سالم از خوردن این مواد غذایی دوری کنید.


پنیر نرم و نرسیده یا شیر خام


لازم نیست از خوردن همه نوع پنیر محروم شوید پنیرهای نرم را کنار بگذارید و از مواد پاستوریزه نشده مانند شیر و سرکه سیب اجتناب کنید.بازهم خطر لیستریا را در پنیر و شیر خام فراموش نکنید.لیستریا کمتر در افراد غیر باردار مشکل ایجاد می کند اما زنان باردار را هدف قرار می دهد این باکتری علائم ناشناخته ای داشته و بعد از تولد نوزاد مشکلات ناشی از آن بروز می کند.


نوشیدنی های کافئین دار


تحقیقات زیادی در زمینه بارداری و کافئین انجام شده است .یکی از این تحقیقات مربوط به مطالعه سال 2013دانشگاه بریتیش کلمبیا نشان می دهد کافئین روی وزن نوزاد هنگام تولد تاثیر می گذارد .
قهوه یک منبع اصلی کافئین است .اگرچه قهوه مقدار زیادی آنتی اکسیدان دارد اما بطور کلی توصیه می شود زنان باردار حداکثر 300 میلی گرم کافئین در روز دریافت کنند.منابع کافئین شامل شکلات،چای و قهوه است.کافئین با تولد نوزادان کم وزن همراه است و در سه ماهه اول خطر افزایش سقط جنین را افزایش می دهد.


محصولات حاوی آسپارتام


آسپارتام خطرناک ترین شیرین کننده مصنوعی است که به برخی مواد غذایی اضافه می شود این شیرین کننده بویژه در نوشابه ها و آدامس موجود است .متخصصصان تغذیه توصیه می کنند در دوران بارداری مقدار نوشیدنی های حاوی شیرین کننده های مصنوعی را به پایین ترین سطح ممکن برسانید.