مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: روغن مصرفی 31 درصد از خانوارهای ایرانی بیشتر از مقدار توصیه شده و مصرف نمک نیزبیش از دو برابرمقدار توصیه شده در سبد مطلوب غذایی است.

دکتر زهرا عبداللهی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاراجتماعی شبکه ایران اظهار داشت: مصرف بیش از حد نمک و روغن در کشور موجب شده تا 59 درصد زنان و 36 درصد مردان بزرگسال 45 تا 65 سال کشور مبتلا به فشار خون بالا باشند.

 ادامه مطلب:

وی ادامه داد:‌ تغییراتی که به دنبال زندگی شهرنشینی و مدرنیسم در الگوی مصرف غذایی مردم کشور ایجاد شده از جمله غذاهای چرب و سرخ شده، سس های چرب، نوشابه های گاز دار، غذاهای شور و پر نمک ، مصرف کم سبزی ها و میوه ها ، مصرف زیاد مواد قندی و به طور کلی آن دسته از مواد غذایی که حاوی قند های ساده ( قند و شکر) هستند؛ همه افزایش دهنده خطرهستند.
مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت همچنین گفت:‌ از طرف دیگر گرایش به مصرف غذاهای خارج از منزل مثل انواع فست فودها افزایش یافته و به خصوص جوانان بیشتر از مصرف غذاهای خانگی دوری می کنند.
عبداللهی افزود:‌ این الگوی تغذیه به خصوص اگر با زندگی کم تحرک همراه شود؛ با بروز اضافه وزن و چاقی ، احتمال ابتلا به بیماری های غیر واگیر مرتبط با تغذیه را افزایش می دهد و احتمال اینکه نسل کنونی در سنین پایین تر از نسل قبل خود، به این بیماری ها مبتلا شوند ،بیشترمی شود.
وی در بخش دیگری از این گفت و گو به برگزاری هفته ملی بسیج همگانی تغذیه با شعار" سلامتی با کاهش مصرف نمک و روغن" با هدف کاهش مصرف این دو ماده غذایی اشاره کرد و هدف از اجرای برنامه هفته ملی بسیج همگانی را حساس سازی و اطلاع رسانی در زمینه اهمیت تغذیه صحیح در حفظ سلامت مردم عنوان کرد.وی اظهار داشت:‌ تغذیه ازارکان اصلی سلامت به شمار می رود و روند توسعه کشوردر گرو پرورش افرادی است که با توانمندی های ذهنی و جسمی نقش مهمی را درجامعه ایفا می کنند.
وی ادامه داد: در حال حاضر چاقی و اضافه وزن در درصد بالایی از جمعیت کشور وجود دارد که خود زمینه ساز بیماری های قلبی و عروقی ، دیابت و انواع سرطان هاست که به دلیل تغییر الگوی مصرف غذایی و رفتارهای نامطلوب تغذیه ای بوجود آمده است .
عبداللهی در زمینه بروز سوء تغذیه در کودکان گفت: کمبود ریز مغذی ها ی همچون کمبود آهن ، روی ، ویتامین های A , D , B2 و کلسیم در گروه های مختلف جامعه ، باورها و رفتارهای غذایی مردم و نا آگاهی تغذیه ای جامعه یکی از عوامل اصلی در این زمینه است .
مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت درباره برنامه های این دفتر در خصوص اصلاح الگوی تغذیه مردم جامعه گفت: طی 4 سال گذشته هر سال با یک شعاربرنامه های را با همکاری وزارت آموزش و پرورش، شورای سیاستگذاری سلامت صدا و سیما ی جمهوری اسلامی ایران ، اداره کل سلامت شهرداری ، دفتر آموزش و ارتقاء سلامت ، واحد مدیریت بیماری های غیر واگیر و سایر دفاتر و مراکز تابعه در معاونت بهداشت و معاونت های بهداشتی دانشگاه های علوم پزشکی کشور اجرا کرده ایم.
وی گفت: سال اول اجرای این برنامه با شعار تغذیه صحیح ، کنترل وزن و فعالیت بدنی، سلامت خود را حفظ کنید؛ سال دوم اصلاح الگوی مصرف مواد غذایی ؛ و سال سوم احیای فرهنگ غذای بومی و سنتی ازبرنامه های بود که در سه سال گذشته اجرا شد و امسال کاهش مصرف نمک و روغن را در برنامه خود داریم .
وی ادامه داد:‌ امیدواریم بتوانیم با اجرای صحیح این برنامه ها، فرهنگ و سواد تغذیه ای جامعه را بالا برده و در اجرای تکالیف خود و خدمت به مردم کشور روسفید شویم .

 

منبع: شبکه ایران