خواندن یک رمان می‌تواند مغز شما را تغییر دهد ؟

دانشمندان متوجه شده‌اند که خواندن یک رمان تا چند روز بعد از تمام کردن آن روی مغز شما تاثیر می‌‌گذارد. محققان تشخیص داده‌اند که ریشۀ زیستی احساس ما بعد از خواندن کتاب از کجاست: در واقع حداقل برای چند روز، تغییرهایی حقیقی روی مغزمان صورت می‌‌گیرد.

 این تحقیق تمرکز خود را بروی تاثیرات بجاماندنی خواندن داستان‌های روایت‌دار گذاشته بود و در طی آن بیست و یک دانش‌آموزش در آزمایشی همکاری کردند که در ۱۹ روز پیاپی صورت گرفت. تمام سوژه‌های این آزمایش یک رمان مشخص (Pompeii) را خواندند که داستان واقعی فوران آتش‌فشان در ایتالیای قدیم را روایت می‌‌کرد.

این افراد برای ۵ روز اول، هر روز صبح برای اسکن MRI مغز خود می‌‌آمدند. سپس به آنها پنج بخش از رمانی داده شد که هر کدام نزدیک به ۳۰ صفحه بودند و می بایست روزانه یکی از آنها خوانده می‌‌شد. از آنها خواستند که قسمت مورد نظر را در عصر بخوانند و صبح فردای آن برای آزمایش بیایند. بعد از اینکه از آنها یک تست گرفته می‌‌شد تا مطمئن شوند که کتاب را خوانده‌اند، از آنها در حالت استراحت اسکن fMRI گرفته می‌‌شد. به علاوه، بعد از اینکه هر ۹ بخش رمان را تمام کردند، شرکت‌کنندگان برای پنج روز دیگر نیز می‌‌آمدند تا اسکن‌های اضافه هم از مغز آنها گرفته شود.

نتایج نشان می‌‌دهد که در روزهایی که بعد از خواندن کتاب بوده، قشر نیم‌کرۀ چپ مغز اتصالات بیشتری دارد، جایی که با دریافت زبان مرتبط است. جرج برن، هدایتگر این آزمایش، اینطور گفت “با وجود اینکه شرکت‌کنندگان وقتی که مغز آنها اسکن می‌‌شد مطالعه نمی‌‌کردند، این اتصال بالا در ذهن آنها حفظ شده است. ما به این اتفاق “فعالیت سایه” می‌‌گوئیم.”

همچنین، علاوه بر قسمت‌مربوط به زبان، اتصالات بیشتری نیز در ناحیۀ سالکوس مرکزی مغز، که موتور ادراکی مغز است، دیده شد.