داشتن دندان‌های زیبا مساوی است با لبخندی زیبا و با یک لبخند زیبا می‌توان هر کسی را جذب خود کرد اما عوامل زیادی از جمله بالا رفتن سن می‌توانند این زیبایی را تهدید کند‌.
هیچ‌دقت کرده‌اید که وقتی در حال صحبت با کسی هستید، به اولین چیزی که دقت می‌کنید دندان‌هاست به‌خصوص وقتی درحال لبخند زدن است. در واقع دندان‌های زیبا اولین چیزی است که در چهره به چشم می‌آیند، به‌خصوص اگر اولین‌بار باشد که فردی ملاقات می‌کنیم.

دندان‌های زیبا حتی می‌تواند فرد را جوان‌تر یا پیرتر نشان دهد در واقع با افزایش سن شکل دندان‌ها هم به مرور عوض می‌شود اما می‌توان با مراقبت‌های کافی و انجام بعضی از درمان‌های تکمیلی نزد دندان‌پزشک کاری کرد که این تغییرات کمتر خود را نشان دهد و لبخند همیشه جوان باقی بماند.

دندان‌های شما حرکت می‌کنند

دکتر آرتور گلاسمن، جراح و دندان‌پزشک زیبایی در لس‌آنجلس می‌گوید: «فیبر دندان‌ها حافظه دارند یعنی بعد از ارتودنسی و به محض این‌که براکت‌ها یا پلاک از روی دندان‌ها برداشته می‌شود،

آن‌ها تمایل دارند خط صاف به‌وجود آمده را به هم زنند و سرجای‌شان برگردند، البته گمان نکنید اگر دندان‌های خودتان به‌طور طبیعی صاف است دیگر هیچ‌گاه دچار مشکل کج‌شدن و جابه‌جایی دندان‌ها نخواهید شد. ممکن است فشار ناشی از پرشدگی یا جویدن یا فشار دادن دندان‌ها به هم یا….

همه به مرور زمان دندان‌ها را از پا درآورند و موجب شوند آن‌ها کوچک‌تر شوند و در نتیجه بین دندان‌ها فاصله بیفتد و وقتی بین دندان‌ها فاصله بیفتد دندان‌ها جابه‌جا می‌شوند تا این فاصله را پر کنند و به مرور ممکن است کمی حالت‌شان تغییر کند.
 آیا نوارهای سفید‌کننده فایده‌ای دارند؟

در داروخانه‌ها نوارهای سفیدکننده‌ای برای دندان‌ها وجود دارد که ادعا دارند دندان‌ها را در مدت کوتاهی سفید می‌کنند. در این نوارها درصد بالایی پروکسید هیدروژن وجود دارد که می‌تواند دندان را سفید کند اما نباید در استفاده از آن‌ها زیاده‌روی کرد. بعد از استفاده از این نوارها برای باقی ماندن سفیدی می‌توانید از خمیردندان‌های فلورایددار سفیدکننده استفاده کرد.

  بعد از ارتودنسی پلاک را کنار نگذارید

شما نمی‌توانید از حرکت‌ دندان‌ها جلوگیری کنید، مگر این‌که تصمیم بگیرید برای تمام عمر هر شب در دهان‌تان پلاک بگذارید تا از حرکت آن‌ها جلوگیری شود. البته مسواک زدن و استفاده از نخ دندان موجب می‌شود دندان‌ها سالم‌تر بمانند و کمتر پوسیده شوند و به پرشدن نیاز پیدا نکنند

و در نتیجه فشار کمتری به آن‌ها وارد شود اما حتی اگر هیچ‌گاه دندان‌ها را پر هم نکنید باز دندان‌ها خواه‌ناخواه کمی حرکت خواهند کرد. اگر ارتودنسی کرده‌اید به هیچ‌وجه پلاک گذاشتن را تا چند سال کنار نگذارید، چون به محض رها کردن پلاک، دندان‌های شما شروع به حرکت می‌کنند،
اگر اصلا پلاک معمولی را دوست ندارید می‌توانید از پزشک‌تان بخواهید پلاک‌های نامرئی برای‌تان تجویز کند. این روزها پلاک‌های خاصی وارد بازار شده‌اند که تقریبا نامرئی‌اند و روی دندان قرار می‌گیرند بدون این‌که دیده شوند.
 خط لبخند یعنی چه؟

در حالت طبیعی، ۲ دندان پیشین مرکزی بالا باید کمی ‌بلندتر از دندان‌های پیشین کناری باشند تا به صاحب آن، ظاهری جوان ببخشند. این دندان‌ها هم‌ارتفاع دندان‌های نیش هستند.

خط لبخند یک خط فرضی است که از لبه دندان‌های جلوی فک بالا می‌گذرد و با لبه فوقانی لب پایین موازی است. اگر این خط به سمت پایین انحنا داشته باشد، لبخند فرد حالت جوان پیدا می‌کند، ولی اگر صاف باشد، نشان‌دهنده سایش دندان‌ها و بالا رفتن سن است.
 قبل از سفید کردن دندان‌ها باید بدانید

سفید کردن دندان چندان کار مشکلی نیست اما قبل اقدام به این کار باید مواردی را در نظر گرفت، از جمله این‌که سفید کردن دندان‌ها روی کامپوزیت (ماده ترمیمی همرنگ دندان) موثر نیست بنابراین بهتر است از سفید کردن دندان‌هایی که با این مواد ترمیم شده‌اند خودداری کنید،
همچنین قبل از سفید کردن دندان‌ها باید از سلامت دندان و لثه مطمئن شد. سفید کردن دندان‌ها را نمی‌توان در مورد کسانی که لثه‌های ملتهب دارند یا دچار پوسیدگی دندان هستند به کار برد. باید بدانید که پس از سفید کردن ممکن است، دندان‌ها تا مدتی به سرما و گرما حساس باشند.

در این موارد بهتر است از خوردن غذاها و آشامیدنی‌های داغ یا سرد خودداری کنید تا این حالت زودتر برطرف شود. همچنین به‌علت باز شدن منافذ دندان هنگام سفید کردن دندان تا ۲۴ ساعت پس از سفید کردن از خوردن و آشامیدن غذاها و نوشیدنی‌های رنگی مثل خورش‌های رب‌دار، قرمه‌سبزی، نوشابه و چای خودداری کنید.
سفیدکننده‌ها برای چه دندان‌هایی جواب نمی‌دهند

برای برخی از ضایعات و نواقص دندانی مثل بد ساخته شدن مینا و عاج استفاده از ترکیبات سفید‌کننده دندان جواب چندانی نمی‌دهد و نیاز به درمان‌های تکمیلی مثل لامینیت وجود دارد،

همچنین دندان‌هایی که بسیار حساس باشند نیز کاندید خوبی نیستند و در زنان باردار و شیرده نیز استفاده از سفید‌کننده‌ها توصیه نمی‌شود. علاوه بر این مهم است که دندان‌های شما چه رنگی داشته باشند،
اگر رنگ آن‌ها در گروه زرد و نارنجی و قهوه‌ای است، به درمان بهتر پاسخ می‌دهد و دندان‌هایی که رنگ زمینه‌ای آن‌ها خاکستری یا آبی است در برابر درمان مقاومت داشته و نیاز به درمان‌های تکمیلی مثل لامینیت و روکش‌های چینی دارند.
در یک ساعت دندان‌‌تان را سفید کنید

این روزها در مطب‌های دندان‌پزشکی از دستگاهی به اسم زوم استفاده می‌شود که می‌توان با استفاده از آن خیلی سریع دندان‌ها را سفید کرد؛ روش کار آن ساده است
ابتدا دندان‌پزشک ژل مخصوص دستگاه را که به لحاظ علمی به‌گونه‌ای طراحی شده که قابل استفاده با لامپ دستگاه باشد را روی دندان‌ها می‌مالد.
لامپ دستگاه و ژل سفید‌کننده به کمک همدیگر به آرامی به دندان‌ها‌ی‌تان نفوذ کرده و تغییر رنگی و بدرنگی‌ها را از بین می‌برند و در عرض ۴۵ دقیقه دندان‌های شما حتی تا ۶ درجه سفیدتر می‌شوند

البته اگر دندان‌ها خیلی خاکستری شده باشند، نه تنها این روش بلکه هیچ روش دیگری هم نمی‌تواند سفیدی اولیه دندان‌ها را به آن‌ها بازگرداند.
علت خاکستری شدن دندان‌ها چیست؟

اگر تمام دندان‌ها با هم تیره شوند، احتمال پوسیدگی آن‌ها کم است. این باید نتیجه جرم حاصل از خوردن و آشامیدن یا در اثر خوردن برخی داروها باشد، در واقع خاکستری شدن دندان‌ها می‌تواند علت‌های متفاوتی داشته باشد.
مثلا دکتر آپا، دندان‌پزشک زیبایی در نیویورک می‌گوید: «خاکستری شدن دندان می‌تواند به دلیل استفاده از آنتی‌بیوتیک تتراسایکلین باشد که معمولا برای عفونت‌های تنفسی و آکنه‌های عفونی تجویز می‌شود.
« این دارو میزان کلسیم را در مینای دندان افزایش می‌دهد و در نتیجه رنگ‌ها تیره‌تر به‌نظر می‌رسد.» اگر در سنین نوجوانی و جوانی از این دارو استفاده می‌کردید دندان‌ها به مرور تغییر رنگ می‌دهند و خاکستری می‌شوند و این روند با افزایش سن ادامه می‌یابد.
اگر یک یا چند دندان مجاور هم تیره شوند (معمولا خاکستری یا قهوه‌ای) احتمالا آبسه‌ای پر از چرک در زیر آن‌ها تشکیل شده است.

در این حالت امکان این‌که دندان‌پزشک با جراحی ریشه دندان بتواند آن را نجات دهد وجود دارد اما اگر توجه نکنید، آبسه استخوان نگاهدارنده دندان را می‌خورد که در این صورت باید دندان را کشید.
بیماری‌های لثه آرام به شما حمله می‌کنند

ضخامت بافت لثه‌ها کاملا به ژنتیک بستگی دارد اما بیماری‌های لثه مثل ورم و آماس می‌تواند وابسته به عمل شما هم باشد. دکتر رابرت گرلاش، دندان‌پزشک می‌گوید: « باقی ماندن پلاک‌های میکروبی و
مسواک زدن بسیار محکم و خشن می‌تواند به لثه آسیب برساند و موجب تحلیل رفتن آن‌ها شود. همچنین با بالا رفتن سن میزان ترشح بزاق دهان کاهش می‌یابد و همین امر چندان برای لثه‌ها خوشایند نیست چون بزاق دهان می‌تواند تا حدی پلاک‌های میکروبی را بشوید.
بیماری‌‌های لثه بی‌سر و صدا و به آرامی پیشرفت می‌کنند و چون دردی ایجاد نمی‌کنند، بیشتر افراد فکر می‌‌کنند چنین بیماری‌ ندارند و تا کار از کار نگذرد، به دندان‌پزشک مراجعه نمی‌‌کنند. درحالی‌که در سنین بالا یعنی ۶۰-۵۰ سالگی، حدود ۷۰درصد افراد به نوعی از بیماری‌های لثه‌ مبتلا هستند.»
چرا بعضی‌ها وقتی لبخند می‌زنند لبه دندان‌های‌شان پیدا نیست؟

هنگامی‌که لبخند می‌زنید یا صحبت می‌کنید، لبه دندان‌ها باید کمی‌ مشخص باشند.
در صورتی که لبه دندان‌های‌تان ساییده شده باشد یا خط لبخندتان پایین باشد،
به‌نظر خواهد رسید که یا دندان ندارید یا فراموش کرده‌اید دندان مصنوعی‌تان را داخل دهان‌تان بگذارید. در این موارد با استفاده از کامپوزیت رزین (مواد هم‌رنگ دندان)،

روکش یا لامینیت می‌توان بر این مشکل فائق آمد. البته پیش از انجام کار باید وضعیت بر هم آمدن دندان‌ها در فک‌ از سوی دندان‌پزشک بررسی شود.
مسواک زدن درست را یاد بگیرید

سعی کنید مسواک زدن درست را یاد بگیرید و حداقل روزی ۲ بار با یک مسواک نرم دندان‌ها را بشویید. روی دندان‌ها را با حرکت دورانی از جلو و عقب و کناره‌ها مسواک ملایم بزنید،

تصور کنید دهان شما ۴ بخش دارد یک بخش در سمت راست، یکی چپ، یکی پایین و یکی در بالا، هر بخش را ۳۰ ثانیه مسواک بزنید،
به هیچ وجه نخ دندان را فراموش نکنید. نخ دندان موادغذایی را از بیرون می‌کشد و نمی‌گذارد پلاک‌های میکروبی تشکیل شود و در نتیجه اکسیژن می‌تواند بین لثه‌ها و دندان‌ها حرکت کند.
 نگین چسباندن روی دندان ضرر دارد؟

این روزها خانم‌های زیادی را می‌بینیم که روی یکی از دندان‌های‌شان نگین چسبانده‌اند، آیا می‌دانید چگونه نگین روی دندان قرار می‌گیرد؟ برای چسباندن نگین، دندان‌پزشک با وسایل چرخنده و برنده مقداری از مینای سطح دندان‌تان را برمی‌دارد.
بنابراین مینای دندان شما اندکی خراش برداشته و نازک‌تر می‌شود، سپس سطح دندان‌تان با اسید مخصوصی شسته می‌شود که این اسید نیز تا اندازه‌ای مواد معدنی مینای محکم دندان را حل کرده و سطح مینا را سوراخ می‌کند. در نهایت، نگین با استفاده از چسب مخصوصی و با مواد پرکننده هم‌رنگ دندان به دندان‌تان چسبیده می‌شود.

در تمام این مراحل شما به دست خودتان به مینای دندان‌تان آسیب زده‌اید تا نگینی را بر سطح آن بچسبانید. البته نگین‌های جدیدی از جنس زیرکونیوم به بازار آمده که نیاز به تراش دندان ندارند و فقط با چسب ویژه به سطح دندان می‌چسبند.
روی کدام دندان نگین کاشته می‌شود؟

نگین‌های دندانی را برای این‌که جلوه بیشتری هنگام لبخند زدن داشته باشند، اغلب روی یکی از دندان‌های جلویی می‌کارند. دندان جلویی مرکزی یا کناری یا نیش یکی از دندان‌هایی است که نگین روی آن قرار می‌گیرد

ولی دندان‌های جلویی کناری را بیشتر دندان‌پزشکان برای کاشت نگین انتخاب می‌کنند. چون وقتی نور به نگین روی این دندان برخورد می‌کند، بخشی از آن به طرف چشم منعکس شده
و به لبخند درخشندگی خاصی می‌بخشد ولی اگر نگین روی دندان نیش کاشته شود، ممکن است هنگام لبخند زدن به چشم نیاید. اگر نگین روی دندان جلویی میانی هم کار گذاشته شود، تمام نور را به طرف چشم منعکس کرده و چنان جلوه زیبایی نخواهد داشت.
 زمانی‌که می‌خواهید روی دندان‌تان نگین بگذارید…

فراموش نکنید که کیفیت نگین و جنس کریستال آن در ظاهر زیبای آن، داوم و بهداشت آن موثر است. اگر در خرید نگین تخصص ندارید، می‌توانید از دندان‌پزشک‌تان بخواهید که این نگین را برای‌تان تهیه کند.
نگین‌های بهتر، زوایای گردتر و صاف‌تری دارند که پلاک میکروبی‌ کمتری را در اطراف‌شان جمع می‌کنند.
علاوه بر این، هیچ وقت برای گذاشتن نگین روی دندان‌های‌تان به آرایشگاه و مکان‌های دیگر نروید. دندان‌پزشک، مطمئن‌ترین فردی است که می‌تواند نگین را روی دندان شما کار بگذارد.

سلامت نیوز