زهرا عبداللهی سرپرست دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت اظهار داشت: روی به طور گسترده اما نابرابر در گیاهان، حیوانات و انسان وجود دارد و بیشترین غلظت آن در استخوان‌ها، کبد، مو، پوست، مغز و پروستات است.

عبداللهی ادامه داد: در تمام مواد غذایی، حیوانی و گیاهی”روی” وجود دارد، به طوری که می‌توان گفت جگر، انواع گوشت‌ها به ویژه گوشت قرمز و سفید، تخم مرغ، لوبیا و عدس، غلات سبوس دار، شیر و مواد لبنی و انواع مغزها نظیر بادام زمینی، گردو و فندق از منابع غنی روی به شمار می‌رود.

وی افزود: کاهش رشد جسمانی، تاخیر در بهبود زخم‌ها و آسیب‌های پوستی، ریزش مو، بی‌اشتهایی و از دست دادن حس چشایی و بویایی، کوتاهی قد و کاهش مقاومت بدن در برابر بیماری‎های عفونی از عوارض ناشی کمبود روی است.

سرپرست دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اشاره به این که کمبود روی سبب کاهش قد و تاخیر در بلوغ می‌شود، گفت: کمبود خفیف روی ممکن است تنها علامت کاهش رشد کودک باشد که در نهایت می‌تواند سبب کاهش قد و نیز تاخیر در بلوغ شود.

عبداللهی اظهار داشت: کمبود روی با تاثیر بر رشد غدد جنسی از ترشح تستوسترون جلوگیری می‌کند و کمبود آن با تاثیر بر اعصاب باعث کاهش قدرت حافظه و ضریب هوشی افراد مخصوصا کودکان می‌شود.

وی اضافه کرد: روی با تاثیر بر افزایش تولید ویتامین د و در نتیجه جذب کلسیم، در رشد استخوانی موثر است و کمبود آن باعث مشکلات حاد از جمله پوکی استخوان خواهد شد.