کلمات کلیدی یا همان KeyWords چیستند و چه کاربردی دارند؟

اگر دارای سایت و یا وبلاگی باشید حتما نام کلمات کلیدی را بارها شنیده اید، آیا می دانید که این کلمات چیستند و چه کاربردی برای سایت و یا وبلاگ شما دارند؟! در این مقاله با ما همراه باشید تا با این کلمات آشنا شوید…

کلمات کلیدی یا همان KeyWords:

به نظرتان سایت و یا وبلاگ شما بر چه ملاک هایی در موتورهای جستجو ثبت می شوند؟ موتورهای جستجو چگونه سایت و یا وبلاگتان را ثبت (ایندکس) می کنند؟

تمام موتورهای جستجو به وسیله ی روبات هایی به نام عنکبوت یا همان Spider Robot سایت ها و وبلاگ های ایجاد شده در اینترنت را بررسی می کنند و محتویات آن ها را در سرورهای خود ذخیره می کنند که به اینکار به اصطلاح ایندکس شدن صفحات یک سایت در موتورهای جستجو می گویند، بررسی سایت ها و یا وبلاگ ها توسط این عنکبوت ها بسته به محتویات آن سایت و وبلاگ و همچنین به روز بودن آن ها فرق دارد اما در تمامی موارد این بررسی ها به چندین بار در روز (کمترین تعداد بررسی معمولا ۵۰ بار در روز می باشد) می رسد…

اما نقش کلمات کلیدی در این بین چیست؟ همانطور که گفتیم موتورهای جستجو بر اساس ویژگی های مختلفی یک سایت و یا وبلاگ را بررسی و ایندکس می کنند… یکی از این ویژگی ها کلمات کلیدی هستند و شاید مهمترین آن ها!

طبق توافقی که بین موتورهای جستجو و طراحان وب وجود دارد کلمات کلیدی عامل مهم و اصلی بالا رفتن رتبه در موتورهای جستجو می باشد. اما ما چه کلماتی را انتخاب و به کار بریم تا خوشایند موتورهای جستجو باشد و رتبه ی سایت و یا وبلاگمان را بالا برد…

انتخاب کلمات کلیدی یا همان KeyWords:

انتخاب این کلمات رابطه ی مستقیمی با محتویات نوشته و مطالبمان دارد، یعنی چه؟ یعنی اگر محتویات سایت و یا وبلاگ شما در مورد “دانلود نرم افزار” است نباید از کلمه ی کلیدی “ماشین” ! و یا حتی “فروش نرم افزار” استفاده کرد. البته این کار تاثیری در ثبت مطالب شما در موتورهای جستجو ندارد، یعنی موتورهای جستجو با جستجوی کلمه ی مثلا “فروش نرم افزار” توسط کاربران صفحه ی شما را به نمایش در می آورد ولی این کاربر است که با دیدن موضوعی غیر از موضوع مورد نظرش در صفحه ی شما دیگر به سایت و یا وبلاگ شما سر نمی زند! (البته موتورهای جستجو هم بیکار نیستند و کلمات کلیدی ای را که با محتویات مطلب شما بی ربط اند ایندکس نمی کنند، مخصوصا موتور جستجوی گوگل)

پس برای انتخاب کلمه ی کلیدی اولین گام مرتبط بودن آن با محتویات نوشته است.

دومین نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که کلمه ی کلیدی نباید طولانی و یا یک جمله باشد بلکه همانطور که از اسم آن معلوم است باید کلیدی ترین کلمه ای که به محتویات نوشته مربوط است، باشد. برای مثال مطلب سایت شما تحت عنوان “دانلود نرم افزار آنتی ویروس” است، مناسب ترین کلمه ی کلیدی “دانلود” است.

سومین نکته ای که در انتخاب این کلمات مهم است این است که به یک کلمه ی کلیدی اکتفا نکنید و تا می توانید کلمات کلیدی مرتبط با متن نوشته و البته با رعایت نکته ی بالا (دومین نکته) بسازید و استفاده کنید. (البته این به معنی آن نیست که کلمات شما خیلی زیاد شوند، موتورهای جستجو معمولا حدود ۲۰۰ کاراکتر را می خوانند، پس بیشتر از این تعداد استفاده نکنید زیرا تاثیری در موتورهای جستجو و بازدید سایت شما ندارد) مثلا در همان مثال بالا می توانید از این کلمات نیز استفاده کنید: “دانلود آنتی ویروس” ، “آنتی ویروس” ، “آنتی ویروس جدید” و …

یک سوال! آیا نوشتن کلمات کلیدی حتما باید عینا درست باشد و صحیح نوشته شده باشند؟ پاسخ خیر است، اتفاقا بهتر است که کلمات کلیدی ای با املاء اشتباه هم استفاده کنید چرا که خیلی از کاربران در هنگام جستجو کلمات اشتباه نیز وارد می کنند، مثلا “دانلئد” به جای “دانلود”.

یک نکته ی مهم: همانطور که گفتیم باید کلمه ای انتخاب کنید که کلیدی ترین باشد، اما از کجا کلیدی ترین را پیدا کنیم و منظور از کلیدی ترین چیست؟

باید به این نکته اشاره کنیم که کلیدی ترین کلمه، کلمه ای است که بیشتر در موتورهای جستجو توسط کاربران، جستجو می شوند. اما این کلمات کدامند؟ برای یافتن این کلمات ما سرویس AdWords گوگل را به شما معرفی می کنیم، سرویسی که به شما نشان می دهد که بیشترین عبارات جستجو شده توسط کاربران کدام ها هستند.

محل قرار دادن کلمات کلیدی یا همان KeyWords:

عنکبوت ها سایت شما را از بالا به پایین می خوانند، پس محل قرار گیری این کلمات هر چه بالاتر بهتر! بهترین مکان بعد از تگ Title می باشد.

تمام کارهای فوق را انجام دادم ولی نتیجه ای نگرفتم! اگر بعد از حدود یک ماه مطالب شما در موتورهای جستجو ایندکس نشدند، باز هم موارد فوق را انجام دهید اما با کلمات کلیدی ای دیگر و دقیق تر…