شهرستان ییلاقی و سرسبزمهدیشهر
سفر به شهری که قدمتش به قبل از میلاد می‌رسد
سفر به شهرستان ییلاقی و سرسبز مهدیشهر در حقیقت تجربه حضور در شهری است که قدمتش به قبل از میلاد می‌رسد.

به گزارش نیزوا، سنگسر سابق یا همان مهدیشهر امروزی یکی از شهرستان‌های توریستی و منطقه‏ای خوش آب و هوا و معتدل و از مناطق کوهستانی و جنگلی استان سمنان است.

این شهرستان دارای سه شهر مهدیشهر به عنوان مرکز شهرستان و شهمیرزاد و درجزین و دارای دو دهستان پشتکوه به مرکزیت فولادمحله و خطیرکوه به مرکزیت چاشم است.

قدمت مهدیشهر به قبل از میلاد می‌رسد و یکی از نشانه‌ها در این ارتباط، تقویم سنگسری به جای مانده از ایران باستان و نشانگر تاریخ 3409 ساله آن است. نشان دیگر، شاهنامه فردوسی است که در آن، از نام اولیه سنگسر یاد شده است.

علی‏رغم فراز و فرودهای سیاسی و اجتماعی، تاریخ این خطه ‌پر از حادثه، خاطره و افتخار است. مهدیشهر دارای توانمندی‌های بالقوه‌ای در زمینه‌های مختلف است که از جمله آنها می‌توان به توانمندی‌های صنعتی، عشایری، جاذبه‌های توریستی و گردشگری، آموزش عالی، فرهنگی، مذهبی و انقلابی اشاره کرد.

ایل سنگسری؛ متفاوت با سایر عشایر کشور

ایل سنگسری دارای برجستگی و ویژگی‌های منحصر به فرد فراوانی است که باید به ذکر آنها پرداخت تا بنا به فرمایش محقق اندیشمند، دکتر جابر عناصری، ‌همگان بدانند مردم مهدیشهر یا سنگسر سابق نه تنها در بحث پرورش دام به شیوه متفاوت با دیگر عشایر کشور، شهره ایران هستند، بلکه در بسیاری از زمینه‌ها نیز استعداد و ذوق سرشارشان، آنها را به موردی نمونه و مثال‏زدنی تبدیل کرده است.

هم‌اکنون در شهرستان مهدیشهر، دو ناحیه صنعتی و سه شهرک صنعتی وجود دارد که در آن حدود 70 کارخانه بزرگ و کوچک با بیش از شش هزار و 400 نفر نیروی کار اشتغال دارند.

مجتمع‏های صنعتی مانند پی.‌وی‌.سی، کارخانجات پاکریس، کفش بهمن و . . . از قبل پیروزی انقلاب وجود داشتند و کارخانجاتی مانند غرب‌استیل، روستا، سنگرکار، آبکامه، چینی، کاشی، کابل و ماشین‌سازی و . . . ‌مهدیشهر را علاوه بر قطب عشایری بودن، به یک قطب صنعتی در استان سمنان تبدیل کرده است.

وجود معادن سرشار؛ زمینه ‏ساز رشد مهدیشهر

وجود معادن سرشاری همانند کربنات کلسیم و سدیم، سولفات باریم، سرب، سیلیس، دولومیت و سنگ ‌نمای ساختمان، سیلیستین، بنتونیت، کائولن و ... نیز از ظرفیت‏های معدنی منطقه محسوب می‌شود.

شهرک‌های صنعتی مهدیشهر، غنچه ‌انگوری مهدیشهر، شهمیرزاد و فولادمحله و معافیت مالیاتی 10 ساله برای تولیدکنندگان و در کنار این همه، آب و هوای مساعد باعث رونق صنعت این شهرستان شده است.

هم‌اکنون متقاضیان زیادی در حال احداث واحدهای صنعتی بزرگ و کوچک دیگر در مهدیشهر و در صدد ایجاد شهرک صنعتی شهر درجزین هستند./فارس