یعقوبی: کارکتر نمایش «برهان» تقلیدی از استاد سمندریان نیست
اگر هنرمند یا تماشاگر پیگیر تئاتر باشید و به تماشای نمایش «برهان» کار جدید محمد یعقوبی رفته باشید حتما یاد استاد حمید سمندریان افتاده‌اید.

به گزارش نيزوا به نقل از ايسنا،  نمایش «برهان» درباره یک استاد ریاضیات است که دفتر دارد و مرد جوانی شاگرد اوست و ...

و حالا در اجرایی که محمد یعقوبی از این نمایشنامه دارد،‌ علی سرابی نقش این پیرمرد ریاضی‌دان را بازی می‌کند.

در متن اصلی، این کاراکتر حدود 65 سال سن دارد که از سن واقعی علی سرابی بسیار دور است علاوه بر این فاصله سنی،‌ نکته دیگری که توجه تماشاگران آشنا با تئاتر را جلب می‌کند، تکنیک گفتاری علی سرابی است که بشدت یادآور تکنیک گفتاری استاد حمید سمندریان است.

محمد یعقوبی کارگردان نمایش «برهان» درباره استفاده از تکنیک گفتاری زنده‌یاد حمید سمندریان به ایسنا گفت: استاد ریاضی نمایشنامه «برهان» بشدت دوست داشتنی است و قرار است برای تماشاگر کاراکتر دل نشینی باشد و ما به این موضوع فکر کردیم که تداعی کردن شیوه گفتاری و رفتاری استاد سمندریان، می‌تواند بر تماشاگر نمایش تاثیر خوبی بگذارد.

سرپرست گروه تئاتر «این روزها» اضافه کرد: بی‌شک فقدان استاد سمندریان در این تصمیم ما تاثیر داشته است چون به هر حال بخش زیادی از تماشاگران تئاتر‌، خود تئاتری‌ها هستند و همه ما از نبود استاد سمندریان ناراحتیم و گویی در تئاتر به دنبال او می‌گردیم.

یعقوبی درعین حال خاطر نشان کرد: اساس را بر این گذاشتیم تا تکنیک گفتاری و رفتاری استاد را تقلید کنیم اما این به معنای آن نیست که کاراکتر نمایش تقلیدی از استاد سمندریان است بلکه می‌خواستیم جلوه‌ای از رفتارها و گفتارهای ایشان را داشته باشیم به این معنا که بازیگر این جلوه را در خود آورده و آن را از خود عبور داده است.

او که جزء مدرسان آموزشگاه حمید سمندریان است درباره برخی دیالوگ‌های کاراکتر نمایش که شبیه دیالوگ‌های حمید سمندریان است،‌ توضیح داد: وقتی متن را بازنویسی کردم، برخی از دیالوگ‌ها را تغییر دادم و سعی کردم برخی از تکیه کلام‌های آقای سمندریان را وارد کار کنم. کسانیکه از نزدیک با ایشان در تماس بودند می‌دانستند اگر به آقای سمندریان بگویی،‌ خوشحال شدم ایشان پاسخ می‌دادند:« خوشحال باش» و مثلا من این دیالوگ را تعمدا به نمایش اضافه کردم.

یعقوبی درباره بازی علی سرابی در نقش استاد ریاضی‌دان نمایشنامه «برهان» توضیح داد: در آغاز قرار بود بازیگری این نقش را بازی کند که همسن و سال نقش باشد یک بازیگر هم برسر کار آمد اما بعد گرفتار و ناچار به ترک گروه شد و در این جا بود که علی سرابی گفت این فرصت را به من بده و با اینکه بازیگر خوبی است من تردید داشتم چون فاصله سنی‌اش با نقش خیلی زیاد است و می‌ترسیدم باور پذیر نباشد اما وقتی با تکنیک گفتاری آقای سمندریان پیش رفتیم، مشکل حل شد.

او ادامه داد: وقتی بازیگر قرار است در نقش بازی کند که با سن واقعی او خیلی فاصله دارد،‌ بهترین کار این است که برایش یک فرد واقعی را به عنوان معیار قرار بدهیم وگرنه بازی سخت می‌شود و من پیشنهاد آقای سمندریان را داشتم که جواب داد چون خیلی مهم بود این نقش دوست داشتنی باشد.

کارگردان نمایش‌های «خشکسالی و دروغ» و «ماچیسمو»افزود: خوشبختانه در این مدت خانم هما روستا همسر حمیدسمندریان به تماشای نمایش ما آمدند و این تکنیک را دوست داشتند.

به گزارش ایسنا‌، نمایش «برهان» تا کنون 11 اجرای خود را در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران پشت سرگذاشته و تا کنون میزبان حدود 2900 تماشاگر بوده است.

این نمایش که از آغاز اجرایش با استقبال تماشاگران روبه رو شده‌، هر شب ساعت 19 به مدت 105 دقیقه به صحنه می‌رود،‌ پیش فروش اینترنتی این نمایش از طریق سایت Tiwall.com و پیش فروش حضوری آن در نشر دارنیوش و گیشه فرهنگسرای نیاوران و کافه «دیوار»،‌ نشر «افرا» و کافه «آن» ادامه داد.

نمایش «برهان» با بازی علی سرابی،‌ آیدا کیخایی‌، مهدی پاکدل و بهنوش طباطبایی به صحنه می‌رود.