250px Aski memnu1 سریال عشق ممنوع و تغییر نام بازیگران در دوبله فارسی

عشق ممنوع (به ترکی: Aşk-ı Memnu ) یک مجموعه تلویزیونی دراماتیک-رومانتیک ترکیه‌ای است. این سریال به سفارش کانال دی ترکیه و توسط آی یاپیم در دو فصل برای این کانال تولید شد. این سریال، عشق ممنوعه دو نفر که در خانه‌ای در استانبول اقامت دارند را روایت می‌کند. این سریال بر پایه رمان عشق ممنوع اثر خالد ضیاء ساخته شده‌است. بنا بر آمار، قسمت پایانی سریال ۷۰ درصد مردم ترکیه را به پای تلویزیون کشاند. این مجموعه شامل ۷۹ قسمت ۹۰ دقیقه‌ای است.

بهتر و پیکر، دو دختر یکی از تجار معروف هستند. بعد از مرگ پدرشان به دلیل بدهی‌های خانوادگی تقریبا تمام اموالشان را از دست می‌دهند. بعد از ازدواج پیکر، بهتر و مادرش (فردوس) در جستجوی راهی برای نجات خود از فقر هستند. درست در این وقت عدنان (یکی از تجار معروف) سعی می‌کند تا به این خانواده نزدیک شود. عدنان یکی از تجار ثروتمند است که همسرش را در اثر بیماری از دست داده و صاحب دو فرزند است. در ابتدا فردوس می‌پندارد که عدنان در جستجوی ازدواج با وی است. اما در صحنه‌ای عجیب عدنان در حضور مادر و دختر، از بهتر خواستگاری می‌کند. این کار خشم فردوس را در پی دارد. اما در نهایت فردوس که علاقه دخترش برای ازدواج با این مرد ثروتمند ولی پیر را می‌بیند، قبول می‌کند و مبلغ کلانی پول نیز از عدنان می‌گیرد. بهتر با عدنان ازدواج می‌کند و وارد خانه عدنان که منظره زیبایی به دریا دارد، می‌شود. اما این آغاز مشکلات برای عدنان و خانواده‌اش است. بهلول که عدنان را عموی معنوی خود می‌داند نیز ساکن این خانه‌است. بهلول قبلا با پیکر رابطه داشته ولی از هم جدا شده‌اند. بهلول پسر جوان، خوشتیپ و هوسبازیست که شب و روزش را به خوشگذرانی و عیاشی سپری می‌کند. داستان حول رابطه پنهانی بین بهتر و بهلول شکل می‌گیرد. در ادامه بهلول برای لاپوشانی این رابطه به نهال (دختر عدنان) ابراز علاقه می‌کند. عدنان که از تمایل دخترش نهال برای ازدواج با بهلول آگاه است، موافقتش را اعلام می‌کند و تاریخ عروسی مشخص می‌شود. اما در قسمت پایانی راننده شخصی عدنان که شاهد رابطه پنهانی بهلول و بهتر بوده، همه چیز را برای عدنان بازگو می‌کند. با خبر دار شدن عدنان، بهتر که از مشکلات روحی شدیدی رنج می‌برد خودکشی می‌کند و بهلول با حضور در سر قبر بهتر یک بار دیگر بی‌کفایتی خویش را ثابت می‌کند و به دور دستها می‌رود. عدنان و فرزندانش به همراه لمیز زندگی تازه‌ای را شروع می‌کنند.

این سریال در خانه‌ای تاریخی مشرف به تنگه بسفور به تصویر کشیده شده‌است. این خانه متعلق به رحمی کوچ میلیونر معروف ترکیه ایست. موسیقی متن سریال توسط تویغار ایشیکلی آهنگساز معروف ترک تهیه شده‌است. وی کارنامه درخشانی در تولید موسیقی متن برای کارهای معروف تلوزیونی دارد.

هیأت عالی رادیو و تلویزیون در ترکیه، این سریال  راجریمه کرد و وزیر امور زنان و خانواده ترکیه از این سریال  انتقاد کرد.

این مجموعه هم اکنون با دوبلهٔ فارسی در ۱۶۵ قسمت از شبکهٔ جم کلاسیک در حال پخش است.

تغییر نام‌های بازیگران در نسخه دوبله

در نسخه دوبله که از شبکه جم کلاسیک برای فارسی زبانان پخش می‌شود نام اکثر شخصیت‌های داستان عوض شده‌است:

 

نام شخصیت در نسخه اصلی نام شخصیت در نسخه دوبله
بهتر سمر
بهلول مهند
فردوس فیروزه
پیکر بیسان
دنیز لمیس
بولنت مراد