hdmi logo1 مقاله ای در مورد کابل HDMI

 

 

برای ساخت HDMI تعداد زیادی از شرکت های معروف سازنده وسایل الکترونیک با به اشتراک گذاشتن منابع مالی و تحقیقاتی خود برای دستیابی به یک تکنولوژی که به راحتی بتواند در دسترس مردم عادی قرار بگیرد و در عین حال دارای کیفیت بالا باشد سهیم هستند. این شرکت ها عبارتند از Hitachi, Sony, RCA, Panasonic, Philips, Silicon

برای استفاده از HDMI هر دو دستگاه منبع ، مثلا یک DVD Player و مقصد مثلا یک تلویزیون باید به این تکنولوژی مجهز باشند و آسانترین راه هم برای فهمیدن اینکه یک دستگاه این تکنولوژی را پشتیبانی می کند این است که ببیبنیم این وسایل دارای سوکت مخصوص HDMI هستند یا خیر، اگر چه هم اکنون یکی دو سالی است که بیشتر دستگاه های پیشرفته به همراه این تکنولوژی عرضه می شوند و این تکنولوژی جای سیمهای زرد، قرمز و سفید A/V که هم اکنون به همراه هر دستگاه پخش صدا و تصویری عرضه می شود را خواهد گرفت.

HDMI to HDMI cable1 مقاله ای در مورد کابل HDMI

 

مزایای استفاده از HDMI نسبت به کابل های کامپوننت (component) و S-Video و …

سیستم HDMI نسبت به بقیه روش های انتقال تصویر و صدا بهترین نتیجه را بدست می دهد.
از نظر کیفیت تصاویر، HDMI بهترین تصاویر را ارائه می دهد چون HDMI اطلاعات تصویر را بدون هیچ گونه فشرده سازی و بصورت دیجیتال منتقل می کند.
از نظر کیفیت صدا هم، HDMI بهترین خروجی صدا را فراهم می آورد چون صدای خروجی کاملا دیجیتال و دارای بهترین کیفیت ممکن است.
و از نظر راحتی کار هم استفاده از تنها یک سیم بجای استفاده از چندین کابل برای انتقال جداگانه تصاویر و صدا در سیستم های دیگر.

 

تاثیر طول کابل های HDMI در کیفیت خروجی

برای استفاده های خانگی کابل های HDMI معمولا در طول های 1 و 1.5 متر عرضه می شوند هر چند که بسته به نیاز کابل های با طول 40 متر هم ساخته می شوند. سازندگان HDMI هیچ گونه محدودیتی را برای طول کابل های HDMI مشخص نکرده اند، به همین دلیل HDMI صرف نظر از طول کابل های ساخته شده یک سری شرایط برای کابل های تولیدی وضع کرده است و هر کابلی که دارای شرایط لازم باشد مورد تایید است و بنابراین با توجه به کیفیت و نوع مواد استفاده شده در کابل های HDMI کابل های با طول های متفاوتی هم تولید می شود که همگی مورد تایید هستند، اگر چه برای طول های بسیار زیاد استفاده از دستگاه های تقویت سیگنال HDMI مورد نیاز است.

در کل باید عرض کنم که کابلهای HDMI قابلیت پشتیبانی از وضوح 480i,480p,720p,1080i,1080p را دارند.

شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که منظور از i و p در فرمت HD چیست؟

به طور کلی فرمت HD به دو گروه اساسی تقسیم بندی میشود:

1-فرمت i: این حرف که از ابتدای کلمه interlace گرفته شده نشان دهنده این موضوع است که در این فرمت تمام پیکسل ها و خطوط در یک زمان پرداازش نمیشوند بلکه در ابتدا تعدادی از پیکسل ها پردازش می شود و در مدت زمان اندکی بقیه پیکسلهای باقی مانده پردازش میشود. به عنوان مثال 6 پیکسل را تصور کنید که هر کدام یک عدد مشخص از 1 تا 6 دارند. حال میخواهیم این 6 پیکسل را در حالت interlace پردازش کنیم. پس در این روش ابتدا پیکسلهای زوج را پردازش میکنیم، یعنی 2، 4 و 6. بعد از این موضوع دقیقا پیکسل های فرد 1، 3 و 5 مورد پردازش قرار میگیرند. با این روش تمام پیکسل ها با اختلاف زمان کمتری نسبت به یکدیگر پردازش میشوند. البته این روش یک مشکل دارد و آن هم ایجاد لرزش تصویر یا Flicker در هنگام افزایش اندازه تصویر وسرعت تعویض فریم ها است.

2-فرمت p: این فرمت نوع توسعه یافته فرمت i است که امروزه در بعضی از تلویزیون های جدید مشاهده میشود. در بیان ساده می توان بزرگترین تفاوت فرمت p با i را در نحوه پردازش پیکسل ها و خطوط دانست. به طور کلی در فرمت progressive تمام خطوط و پیکسل ها در یک زمان پردازش می شود. پس به همین علت تصاویری که براساس این فرمت ساخته میشود فاقد هرگونه لرزش یا Flicker خواهد بود.

به طور کلی فرمت تصویر و تلویزیون ها به سه گروه اصلی تقسیم بندی میشوند:

-1فرمت استاندارد: در این حالت تصاویر از دقت 720 پیکسل به صورت افقی و 480 پیکسل به صورت عمودی برخوردارند که معمولا در تلویزیون های استاندارد دیده میشود.
این همان کیفیت فیلمهای dvd موجود در بازار است. این گونه دیسکها را چه با کابل HDMI و چه با کابل S-VIDEO وصل کنیم یک کیفیت را به ما ارائه میدهند. البته این نکته را فراموش نکنید که اگر دستگاه پخش دی وی دی شما قابلیت پردازش و بهبود تصویر را دارد، حتما از کابل HDMI استفاده کنید.

-2فرمت HD: در فرمت HD کاربر قادر خواهد بود تصاویر را با دقت 1280 پیکسل به صورت افقی و 720 پیکسل به صورت عمودی مشاهده کند که در این صورت کیفیت قابل مشاهده بهبود فراوانی می یابد.

-3فرمت Full HD: در فرمت Full HD کیفیت تصویر به بهترین حد خود می رسد و کاربر قادر خواهد بود کوچکترین جزئیات تصویر را به راحتی مشاهده کند. در این فرمت تصویر حداکثر 1920 پیکسل به صورت افقی و 1080 پیکسل به صورت عمودی قابل مشاهده خواهد بود. پس به همین علت به این نوع فرمت 1080 نیز اطلاق میشود که در کل نشان دهنده حداکثر پیکسل های تصویر در حالت عمودی است.