پلک زدن هنگام کار با رایانه مانع از خستگی و خشکی چشم می شود

 

 

پلک زدن هنگام کار با رایانه مانع از خستگی و خشکی چشم می شود 
رییس مرکز تحقیقات اپتیک و لنز ایران گفت: افراد به هنگام کار با رایانه باید در فواصل زمانی کوتاه و لحظه ای پلک زدن را تکرار کنند تا دچار خستگی و خشکی چشم نشوند.   

دکتر “پرویز زرین بخش” جراح و متخصص بیماری های چشمی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا گفت: افراد به هنگام کار با کامپیوتر به طور ناخودآگاه با حالت خیرگی، به صفحه نمایشگر رایانه نگاه می کنند که این امر علاوه بر خستگی، باعث خشکی چشم خواهد شد.
وی گفت: علامت اصلی خشکی چشم به صورت احساس خراش یا وجود جسم خارجی در چشم است که معمولا همراه با سوزش و قرمزی چشم بروز می کند.

وی با بیان اینکه پس از چند ساعت کار با رایانه به خود استراحت دهید و براى مدتى به نقطه ای دور نگاه کنید گفت: معمولاً افرادی که براى مدت طولانى پشت رایانه مى نشینند تحرک کمی دارند و براى مدتى طولانی بدن و چشم هایشان بى حرکت مى ماند که همین موجب خستگى در آنها مى شود.
رییس مرکز تحقیقات اپتیک و لنز ایران با بیان اینکه پلک زدن باعث خیس شدن چشم و جلوگیری از خشکى چشم مى شود گفت: پلک زدن سازوکاری غیر ارادی است که فرد بطور ناخودآگاه انجام می دهند و این حرکات متناوب پلک همراه با اشک چشم، سطح قرنیه را تمیز و شفاف و مرطوب نگه می‌دارد.
زرین بخش گفت: علاوه بر این گرد و غبار روی صفحه نمایشگر باعث پراکندگی نور در سطح صفحه می شود و وضوح تصاویر را کم می کند که این امر، باعث مبهم شدن تصاویر و در نتیجه خستگی و گیجی کاربر می شود.
این متخصص چشم اضافه کرد: پراکندگی نور در سطح نمایشگر باعث می شود کاربر برای پرهیز از بازتاب نوری، بطور مدام حالت های نگاه کردن و یا نشستن خود را تغییر دهد.
رییس مرکز تحقیقات اپتیک و لنز ایران، با اشاره به اینکه عواملی که کیفیت تصویر را کاهش می دهد ضمن اینکه دید را مشکل می کند، باعث خستگی چشم و سردرد می شود، گفت: یکی از مهمترین این عوامل گرد و غبار روی صفحه نمایشگر است که وضوح تصاویر را کاهش می دهد.
وی اضافه کرد: صفحه نمایشگر بهتر است در فواصل زمانی مشخصی به طور منظم تمیز و گرد و غبار آن زوده شود.