طولانی ترین آدرس اینترنتی کشور را بشناسید/ آمارجدید دامنه‌های اینترنتی

مدیر ثبت دامنه های اینترنتی پژوهشگاه دانشهای بنیادی از ثبت بیشترین تعداد دامنه اینترنتی در شهر تهران و نیز ثبت طولانی ترین دامنه با پسوند دات آی آر – IR – و با ۶۳ حرف خبر داد که با مضمون ” این طولانی ترین دامنه ثبت شده تحت دامنه IR است” ثبت شده است.

 

شهر تهران رتبه اول ثبت دامنه های اینترنتی

علیرضا صالح در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه شهر تهران رتبه اول ثبت دامنه های اینترنتی را در میان سایر شهرها و استان های کشور به خود اختصاص داده است گفت: در بحث ثبت دامنه های اینترنتی شاهد اختلاف زیاد تهران با سایر شهرها هستیم به نحوی که تقریبا شهر تهران دو برابر دیگر استانها دامنه اینترنتی ثبت کرده است.

وی گفت: استان تهران و استان خراسان رضوی و شهرهای شیراز، کرج، تبریز، قم، یزد، اهواز و کرمان پس از تهران در رتبه های بعدی ثبت دامنه اینترنتی قرار دارند.
ثبت طولانی ترین دامنه اینترنتی با ۶۳ حرف
مدیر ثبت دامنه های اینترنتی پژوهشگاه دانشهای بنیادی از ثبت دامنه اینترنتی ۶۳ حرفی با پسوند دات IR خبر داد و به مهر گفت: این دامنه طولانی ترین دامنه ثبت شده در کشور است.
وی با بیان اینکه طبق استاندارد حداکثر دامنه ثبت شده ۶۳ حرف است که چنین دامنه ای در IR به ثبت رسیده است به مهر گفت: این دامنه ۶۳ حرفی را فردی به صورت فینگیلیش ثبت کرده که مضمونی شبیه به اینکه ” این طولانی ترین دامنه ثبت شده تحت دامنه IR است”، دارد.
صالح اضافه کرد: برای پس گرفتن دامنه از دارنده فعلی مواردی باید مشخص شود، اول آنکه فرد مدعی نسبت به آن نام حق داشته باشد و دیگر آنکه ثابت شود فرد ثبت کننده قصد سوء استفاده داشته یا درحال سوء استفاده باشد.
ثبت ۱۷۴ هزار و ۸۸۱ دامنه اینترنتی در کشور
طبق آخرین بررسی ها تاکنون بیش از ۱۷۴ هزار و ۸۸۱ دامنه اینترنتی در کشور به ثبت رسیده و فعال است که ثبت دامنه با پسوند لاتین IR با ۱۶۴ هزار و ۳۴۳ مورد بیشترین سهم را دارد.
همچنین دامنه ثبت شده با پسوند فارسی “ایران ” حدود ۵ هزار و ۷۴۹ دامنه است و حدود دو هزار و ۳۴۰ دامنه اینترنتی با پسوند CO.IR، یکهزار و ۳۱۴ دامنه اینترنتی با پسوند AC.IR و ۳۶۵ دامنه اینترنتی با پسوند GOV.IR فعال است.
از دیگر دامنه های ثبت شده و فعال در کشور می توان به ۳۴۱ مورد ثبت دامنه اینترنتی با پسوند SCH.IR، حدود ۲۷۴ مورد پسوند ORG.IR ، حدود ۱۰۸ مورد پسوند ID.IR و حدود ۴۷ مورد دامنه اینترنتی با پسوند NET.IR اشاره کرد.