توجه به اختلالات عملکرد جنسی مردان در درمان ناباروری آنها موثر است


 

توجه به اختلالات عملکرد جنسی مردان در درمان ناباروری آنها موثر است
نتایج تحقیقات محققان پژوهشگاه ابن سینا نشان می دهد توجه به اختلالات عملکرد جنسی در مردان نابارور می تواند در درمان ناباروری آنان موثر باشد.
به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار علمی ایرنا از پژوهشگاه فناوری های نوین علوم پزشکی جهاد دانشگاهی (ابن سینا) ، تحقیقات پژوهشگران پژوهشگاه ابن سینا نشان می دهد شیوع اختلالات جنسی در بیماران دچار نارسایی اولیه بیضه (آزواسپرم غیر انسدادی)، در حد شیوع اختلالات جنسی در جمعیت عمومی است، اما به دلیل غالب بودن مشکل ناباروری در بیماران آزواسپرم، به اختلال عملکرد جنسی آنها کمتر توجه می شود.
این مطالعه که بر روی بیش از ۳۰۰ بیمار مرد نابارور مبتلا به نارسایی اولیه بیضه (آزواسپرمی غیرانسدادی) صورت گرفت، به منظور بررسی کیفیت زندگی این بیماران و عملکرد جنسی آنها از جنبه های مختلف انجام شد و نتایج نشان داد اختلالات جنسی در این دسته از بیماران در حد شیوع بیماری در جمعیت عادی است.
بیماری آزواسپرمی غیرانسدادی، نارسایی اولیه بیضه است و با کاهش یا فقدان تولید اسپرم ( اسپرماتوژنز) در بیضه رخ می دهد و عوامل مختلفی از جمله اختلالات کروموزومی، ‌مادرزادی، عفونی، بدخیمی، شیمی درمانی، پرتودرمانی و دلایل ناشناخته دیگر در بوجود آمدن آن مؤثر است.
بر این اساس پژوهشگران پیشنهاد می کنند، توجه خاص به مشکلات اختلالات جنسی در این دسته از بیماران در زمان درمان ناباروری علاوه بر بهبود کیفیت زندگی آنان، می تواند در درمان ناباروری نیز موثر باشد.
نتایج تحقیقات پژوهشــکده های بیوتکنولوژی تولید مثل و آنتی بادی منوکلونال پژوهشگاه فناوری های نوین علوم پزشکی جهاد دانشگاهی- ابن سینا، در جدیدترین شماره فصلنامه باروری و ناباروری این پژوهشگاه درج شده است.