مروری بر روشهای پیشگیری از بارداری

 

 

۱-IUD : یک وسیله پلاستیکی حاوی مس یا پروژسترون است که در داخل رحم به وسیله پزشک قرارداده می شود . درصورت کنترل مرتب نخ  IUD توسط پزشک درصد اطمینان از پیشگیری از بارداری ۹۵% است . از عوارض جانبی آن افزایش حجم خون قاعدگی ، دردهای مبهم لگنی و افزایش احتمال عفونت است .

 

۲-دیافراگم و ژل اسپرمیسید : دیافراگم وسیله ای است که باید از ۲ ساعت قبل از نزدیکی تا ۸ ساعت پس از آن در واژن قرارداده شود و حتما” همراه با ژل اسپرم کش استفاده گردد . درصورت استفاده صحیح ، درصد موفقیت در پیشگیری از بارداری ۹۵% است . از عوارض جانبی آن می توان جاگذاری نامناسب و حساسیت به ژل اسپرمیسید می باشد .

۳- Patch : یک ورقه نازک پلاستیکی است که برروی پوست ناحیه باسن ، معده یا بازو قرار می گیرد . این ورقه هورمونهای استروژن و پروژسترون ترشح می کند . هر هفته Patch باید عوض شود و مصرف آن مانند قرص های جلوگیری از بارداری به صورت سه هفته مصرف Patch و یک هفته عدم مصرف می باشد . درصد موفقیت آن ۹۹-۹۵% است .عوارض آن مشابه قرص های جلوگیری از بارداری می باشد .
۴- Nuva-ring  : یک حلقه انعطاف پذیر شفاف با قطر تقریبی ۵ سانتیمتر است که در واژن قرار می گیرد حاوی استروژن و پروژسترون بوده ، هرماه عوض می شود و در روزهای ۱ تا ۵ قاعدگی در واژن قرار داده می شود . درصد موفقیت آن ۹۹-۹۸% است . عوارض جانبی آن مشابه سایر وسایل هورمونی پیشگیری از بارداری است .
۵- Lunelle : ترکیبی از استروژن و پروژسترون است که به صورت ماهانه تزریق می گردد . اثرات پیشگیری از آن ۵/۹۹% می باشد . درمورد عوارض جانبی آن تحقیقات زیادی صورت نگرفته است .
۶- Depo-provera : داروی تزریقی با ترکیب پروژسترون طویل الاثر می باشد که هر سه ماه یکبار به صورت عضلانی تزریق می گردد . درصد پیشگیری از بارداری ۷/۹۹% گزارش شده است . مهم ترین عارضه جانبی آن خونریزی های نامرتب قاعدگی ، سردردهای مزمن و عدم بارداری پس از قطع مصرف دارو تاچندین ماه می باشد .
۷- Norplant : شش کپسول کوچک حاوی پروژسترون است که در زیر پوست بازو کاشته می شود و حداقل ۸ سال خاصیت پیشگیری از بارداری دارد . درصد موفقیت در ۵ سال اول ۹۹% است . عوارض جانبی آن شبیه Depo-provera است . درضمن گذاشتن و برداشتن آن نیاز به عمل جراحی دارد .
۸- کاندوم : یک غلاف از جنس لاتکس است که برروی آلت تناسلی مرد قرار می گیرد . درصد موفقیت آن ۸۵% گزارش شده است . البته استفاده صحیح در درصد موفقیت نقش مهمی دارد . از عوارض جانبی آن حساسیت به لاتکس ، پاره شدن در حین نزدیکی و دیراستفاده کردن از آن است .
۹- ژل یا کرم اسپرمیسیدال : ژلی است که خاصیت اسپرم کشی دارد و باید۳۰ دقیقه قبل از نزدیکی در داخل واژن استفاده گردد . درصد موفقیت ۸۰% است و عارضه جانبی جدی آن آلرژی به ژل می باشد .
۱۰- متد ریتم : این متد جلوگیری از نزدیکی در روزهایی که احتمال حاملگی بیشتر است (در روزهای ۱۰ تا ۱۹ سیکل قاعدگی ) می باشد . این روش قابل اعتماد نیست و درصد بارداری بالایی دارد