معاون مبارزه با جرایم رایانه‌ای پلیس آگاهی اعلام کرد: برداشت غیر مجاز از حساب و نشر اکاذیب بیشترین شکایت جرایم رایانه‌ای هستند.

سرهنگ مهرداد امیدی در گفت‌وگو با فارس گفت: جرائم رایانه‌ای با توجه به گسترش استفاده از اینترنت و دیگر تجهیزات الکترونیکی به طور طبیعی روند رو به رشدی را داشته است.

وی اظهار داشت: طی ۷ ماه گذشته ۵۰۰ پرونده در ارتباط با جرائم رایانه‌ای به پلیس آگاهی ارائه شده، که به ۳۰۴ پرونده رسیدگی و به نتیجه رسیده و ۷۷ درصد پرونده‌ها منجر به کشف شده است.

سرهنگ امیدی افزود: ۸۶ نفر در ارتباط با جرائم رایانه‌ای دستگیر شده‌اند که ۱۱ نفر از آنان زن هستند، ۸۷ درصد متهمان بین ۱۸ تا ۳۵ سال سن دارند و سن ۱۲ درصد از متهمان نیز بالای ۳۵ سال است.

این مقام پلیس آگاهی گفت: برداشت غیر مجاز از حساب و نشر اکاذیب بیشترین شکایت جرایم رایانه‌ای هستند، ۵۶ درصد پرونده‌ها مربوط به برداشت غیر مجاز از حساب بانکی است و ۱۹ درصد هم مربوط به نشر اکاذیب و هتک حیثیت افراد است.

معاون مبارزه با جرایم رایانه‌ای پلیس آگاهی درباره دیگر پرونده‌ها افزود: ۷ درصد شکایت مربوط به دسترسی غیرمجاز و داده‌های یارانه‌ای و ۶ درصد هم مربوط کلاهبرداری از طریق اینترنت است.

وی اظهار داشت: ۱۲ درصد دیگر از پرونده‌ها و شکایات نیز به دیگر جرائم مانند تکثیر نرم‌افزارهای مجاز و … است. سرهنگ امیدی به شهروندان توصیه کرد: توصیه‌های ایمنی را در فضای مجازی و استفاده از عابربانک‌ها جدی بگیرند.