تاثیر تلفن همراه بر توان باروری مردان

پزشکان کانادایی در یک مطالعه جدید ادعا کردند که استفاده از تلفن همراه می‌تواند روی توان تولید مثلی مردان تاثیر بگذارد.

 
به گزارش ایسنا، این پزشکان تاکید کردند مردانی که سعی می‌کنند صاحب فرزند شوند اما به تشخیص پزشک کیفیت اسپرم‌های آنها نامطلوب است، باید استفاده از تلفن همراه را کاهش دهند.
 
به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، دکتر رانی شاملول از متخصصان بیمارستان اوتاوا در اونتاریوی کانادا و دستیاران وی در این باره متذکر شدند: به نظر می‌رسد که استفاده از تلفن همراه باعث افزایش سطح تستوسترونی می‌شود که در حال گردش در بدن است و در نتیجه کیفیت اسپرم‌ها کاهش یافته و توان بارورسازی در مردان کمتر می‌شود.
 
این گروه از متخصصان در بررسی‌های خود متوجه شدند مردانی که از تلفن همراه استفاده می‌کنند مقدار تستوسترون در حال گردش در بدنشان بیشتر می‌شود، اما از طرف دیگر سطح هورمون دیگری موسوم به «لوتینیزینگ» در بدن آنها کاهش پیدا می‌کند.
 
به گفته پزشکان، این هورمون نقش تولید مثل مهمی در بدن مردان ایفا می‌کند که محل کنترل آن در غده هیپوفیز در مغز است.
 
این متخصصان چنین فرض کرده‌اند که امواج الکترومغناطیسی که از تلفن‌های همراه منتشر می‌شوند می‌توانند تاثیردوگانه روی میزان ترشح هورمون‌های مردان و توان بارورسازی آنها داشته باشند.
 
امواج الکترومغناطیسی در واقع موجب افزایش تعداد سلولها در غده جنسی مردانه می‌شود که وظیفه تولید تستوسترون را برعهده دارد اما از طرفی هم سطح هورمون لوتینیزینگ را که ترشح آن تحت کنترل غده هیپوفیز است کمتر می‌شود. با توجه به این تاثیرات دوگانه متخصصان تاکید کردند که انجام مطالعات و آزمایشات دقیق‌تر در این باره ضروری است.