پوست یکی از بزرگترین محافظ‌های بدن در مقابل عوامل بیماری‌زا است و سد محکمی در مقابل باکتری ها و مواد مضر محیط بیرونی است اما در صورت بی توجهی، کارکرد حفاظتی آن کاهش می یابد.
معرفی انواع پوست و ویژگی های آن ها
 
به گزارش دادنا و به نقل از بخش سلامت وب سایت یاهو، پوست، آینه تمام‌ نمای بیماری های داخلی است و این بیماری ‌ها مشکلات خودشان را روی پوست نمایان می ‌کنند. از این رو توجه به تغییرات رنگ پوست عامل اصلی در جلوگیری از بیماری های درونی است و عامل مهم دیگر شناخت نوع پوست شماست. در اکثر موارد پوست افراد را می توان به چهار دسته متفاوت تقسیم کرد. هر نوع پوستی مراقبتهای خاص خود را می طلبد. مراقبتهایی که کار سختی نیز نیست و انجام آن به شادابی و چروک و پیر نشدن آن کمک می کند. انواع پوست را به چرب، خشک، معمولی و ترکیبی (مختلط) تقسیم بندی می کنند.
برای تعیین نوع پوست ، صبح که از خواب بیدارمی شوید دستمال خشکی را روی پوست صورتتان بکشید. اگر دستمال چرب شد، پوستتان چرب است. اگر روغن و چربی فقط در قسمت وسط دستمال جمع شد پوستتان ترکیبی یا مختلط است و اگر روی دستمال چربی دیده نشد پوستتان یا خشک است یا معمولی ، اگر بعد از کشیدن دستمال بر صورتتان احساس کردید پوستتان کشیده و خشک شد، پوستتان خشک است و اگر پوست صاف است و انعطاف خود را دارد پوستتان از نوع معمولی است.
١ – پوست معمولی
پوست معمولی بهترین نوع پوست است و همه آرزوی داشتن آن را دارند. نرم ولطیف، با کشیدگی طبیعی با منافذ ریز که به سختی قابل رویت هستند، بدون لکه و قسمت های ناجور وتکه تکه.  پوست طبیعی، ظاهری صاف، نرم، ارتجاعی و هموار دارد که نه چرب است و نه خشک. پوست معمولی گرچه به نوبه خود سالم است ولی احتیاج به مراقبت دارد .هرگونه اهمال و غفلت ازاصول مراقبت پوست، با پا به سن گذاشتن منجربه چروکیدگی می شود. بهترین راه مراقبت از آن هم استفاده از کرمهای ضد آفتاب و گاهی استفاده از لوسیونهای تقویت کننده و البته دقت در رژیم غذایی است.
٢ – پوست چرب
در این نوع پوست، منافذ درشتی دیده می شود و این نوع پوست گرایش به کلفت و زمخت شدن بافت دارد. این نوع پوست دارای غدد چربی بسیار فعالی است که موجب تولید روغن و چربی بیش از حد می شود و به پوست ظاهری براق و چرب و  روغندار می دهد. پوستهای چرب، جوش و لکه جوشهای سرسیاه و سفید دیده می شود. با نگه داری و مراقبت صحیح از پوست های چرب می توان آن را تمیز نگه داشت و چربی اضافی آن را تحت کنترل نگه داشت و دارای چهره ایی صاف و تمیز شد. استفاده از صابونهای چربی بر و شتشوی دو تا سه بار در روز بوسیله صابون و آب ولرم و یا کمی داغ و همچنین زدن محلول های موضعی مانند “کلیندامایسین” بهترین روش برای مراقبت از پوستهای چرب است.
٣ – پوست خشک
برخلاف پوست های چرب ، پوست خشک فاقد ترشح چربی است و یا غدد چربی آن بسیار کم کار است.راین ویژگی باعث سفتی و پوسته پوسته وخشک و شکننده شدن پوست می شود و رنگ چهره، خشک و کدر به نظر می آید. خشکی پوست با تابش نور خورشید، باد، بالا بودن دمای هوا، برخورد با تهویه مطبوع، کمبود مصرف آب و استفاده از صابون های تند و شیمیایی بیشتر می شود. مراقبت صحیح و استفاده صحیح از محصولات می تواند پوست خشک را مرطوب و هیدراته کرده و جان دهد و میزان انعطاف و رطوبت آن را بالا ببرد. همچنین استفاده از صابونهای مخصوص پوستهای خشک و استفاده از کرم ضد آفتاب و کرمهای مرطوب کننده پوست راه حل خوبی برای نگهداری از پوستهای خشک است.
۴ – پوست ترکیبی (مختلط)
اغلب افراد، پوست ترکیبی دارند. بدین مفهوم که بخشی از پوستشان چرب و بخشی خشک است معمولا نواحی پیشانی، بینی و چانه چرب و نواحی گونه، دور چشم و دور دهان خشک هستند. مراقبت از پوست و استفاده صحیح از محصولات و فراورده ها کمک می کند تا نواحی خشک را مرطوب و همچنین چربی نواحی روغنی را کنترل کنید تا پوستی متعادل داشته باشید. نگهداری از این گونه پوستها تلاش بیتشتری می طلبد زیرا باید حواستان همزمان به دوبخش مجزای پوست باشد. مراجعه به پزشک پوست و به کارگیری راهنمایی پزشک بهترین روش برای نگه داری از پوستهای مختلط و ترکیبی است.